Derfor er universell utforming av nettsider viktig

Du har kanskje hørt at nettsiden din skal være universelt utformet, men vet du egentlig hvorfor universell utforming er viktig? Her har du fem skikkelig gode grunner.

Dame som handler i nettbutikk

Visste du at alle nettsider som er nye, eller redesignet etter 1. juli 2014, må ha universell utforming?

Kravene gjelder for alle nettsider, uansett du er en offentlig etat, bedrift, eller et lite idrettslag.

Mange bedrifter, små som store, sliter med å forstå hvor viktig de nye kravene er. Kanskje ikke så rart, for lange forskrifter med byråkratisk språk er ikke alltid like lette å forstå.

Du er kanskje redd for kostnadene også, spesielt når det kommer useriøse bedrifter på døra og tilbyr deg «gratis nettside».

Ja, universell utforming kan koste litt på papiret, men det trenger ikke være mer enn noen små grep som skal til. Uansett kan jeg kan love deg én ting: det er mye, mye dyrere å la være.

De viktigste grunnene til at universell utforming er viktig

Dette er de viktigste grunnene til at universell utforming er viktig for nettstedet ditt:

  • Du tar vare på alle som besøker nettstedet – uansett funksjonsnivå
  • Du får bedre synlighet på Google og i andre søkemotorer
  • Du kan få større trafikk til nettstedet
  • Du kan få større omsetning
  • Det er lovpålagt

Du tar vare på alle – uansett funksjonsnivå

Den aller viktigste grunnen til at universell utforming er viktig, er at du inkluderer i stedet for å ekskludere mennesker.

I klartekst betyr universell utforming av nettsider at innhold og funksjoner på nettstedet skal være tilgjengelig for alle mennesker – uansett funksjonsnivå.

Les også: Hva er universell utforming av nettsider?

Blinde og svaksynte skal for eksempel ha mulighet til å få med seg innholdet i både tekst, bilder og videoer. Døve skal ha mulighet til å få med seg innhold og budskap i videoer og lyd som er brukt på nettstedet. Og mennesker som har problemer med finmotorikken på grunn av for eksempel Celebral parese eller Parkinson, skal ha mulighet til å bruke funksjonene på nettsiden i like stor grad som funksjonsfriske.

Bare i Norge er det ca 600 000 personer med syns- eller hørselshemming. Det betyr at hvis nettsideløsningen din ikke er universelt utformet, så går du i teorien glipp av langt mer enn 600 000 potensielle kunder hvis en tar med andre funksjonsnedsettelser i tillegg.

Det viktigste punktet, tilrettelegging for alle uansett funksjonsnivå, legger også føringer for de andre grunnene til at nettstedet ditt bør være universelt utformet: synlighet, trafikk, og økt omsetningspotensiele.

Du får bedre Google-synlighet

Den andre grunnen, er at universelt utformede nettsider får bedre plassering i Google og andre søkemotorer enn nettsider som ikke oppfyller kravene.

Hvorfor? Jo fordi WCAG-standarden, som er grunnlaget for kravene til universell utforming, går på mye av det samme som Google vekter positivt når de bestemmer hvilken plassering en nettside skal få i søkeresultatene.

Du får rett og slett bedre synlighet på nett ved å følge loven, noe som i sin tur fører til at det er lettere for potensielle kunder å finne akkurat deg i stedet for konkurrenten din.

Du kan få større trafikk til nettstedet ditt

Vi har for så vidt touchet innom det indirekte allerede, men hvis nettstedet ditt er universelt utformet, er det også lettere å få god Google-synlighet.

God plassering i søkeresultatene er mer kompleks enn som så, men sannheten er atGoogle bygger som nevnt mange av algoritmene sine på de samme kravene som gjelder for universell utforming. I og med at Google er den desidert mest brukte søkemotoren i verden, betyr dette enkelt forklart også at jo bedre synlighet du har – jo lettere er det å få flere til å klikke seg videre til nettsiden din.

Du kan få større omsetning

De viktigste grunnene til å ha et universelt utformet nettsted, er som nevnt at du kan få bedre synlighet og større nettstedstrafikk fra potensielle kunder, samtidig som nettsiden blir mer brukervennlig for alle mennesker – uansett funksjonsnivå.

Bedre brukervennlighet betyr flere fornøyde kunder, og fornøyde kunder betyr potensielt mer penger i kassa for deg.

Det skal være enkelt for de som kommer til nettsiden å gjøre det de kom for å gjøre, som for eksempel fylle ut et kontaktskjema eller å lese en produktbeskrivelse – uansett funksjonsnivå.

Det skal være lett å bruke nettsiden, uansett du er 100 % funksjonsfrisk, har problemer med finmotorikken, eller ser dårlig.

Og dersom du mener at universell utforming ikke er viktig fordi du bare har «funksjonsfriske» kunder, så bør du tenke deg nøye om.

Som nevnt har mer enn 600 000 nordmenn svekket syn eller nedsatt hørsel. I tillegg kommer andre typer funksjonsnedsettelser som et nettsted også skal ta hensyn til.

Ved å gi blanke i å ta inn over deg at universell utforming er viktig, stenger du faktisk butikkdøra for flere hundre tusen potensielle kunder.

Det er lovpålagt

Den femte grunnen, er at du bryter norsk lov dersom du ikke har en universelt nettside. Du kan faktisk få bot dersom du ikke har det.

En aldri så liten fun fact i så måte: Direktoratet for Forfaltning og IKT, (Difi), har faktisk et eget tilsynsorgan som har som eneste arbeidsoppgave å kontrollere norske nettsteder og andre IKT-løsninger.

Hver eneste kontroll ender opp med en tilsynsrapport som blir lagt ut på nettsiden til Difi.

Dersom du ikke har alt på stell ved et tilsyn, får du i første omgang varsel om pålegg. Dersom du ikke innretter deg etter dette, risikerer du å få dagbøter.

Haus har egne fagfolk med som er gode på universell utforming av nettsider, og hjelper deg gjerne med råd om hva du bør gjøre for å oppfylle kravene på nettstedet ditt.

Få hjelp og råd om universell utforming

person som netthandler på mobil