Billig logo eller dyr logo – har det egentlig noe å si?

Har du noen gang lurt på om det er nødvendig å bruke titusenvis av kroner på logo, eller om det er like greit å gå for en billig logo? Dette er forskjellen.

designer som lager logo både billige og dyre

For deg som liker korte svar: ja, du får gjerne hva du betaler for – også når du skal ha ny logo. Men hva er egentlig den største forskjellen på «billig» og «dyr»?

  • En billig logo har ikke designer mulighet til legge mange timers arbeid i, noe som kan føre til at du får en logo som tiltrekker seg feil målgruppe
  • En gjennomarbeidet logo, som det naturlig nok tar lenger tid å utvikle og dermed også koster mer, skal speile bedriften og tiltrekke seg riktig målgruppe

Billig logo kan fort bli kostbart

Som en ikke-designer, har jo også denne artikkelforfatteren av og til tatt seg sjøl i å tenke samme tanke som det jeg tipper du også har gjort: det går vel an å få en ålreit billig logo om jeg går på nett og bruker et gratis malverktøy, eller tar turen innom en som er «god på data» og bruker et par tusenlapper på at vedkommende skal lage noe enkelt?

Det korte svaret fra en erfaren designer er som følger: det som ved første øyekast ser ut som en rimelig logo, kan fort bli veldig dyrt for deg.

Men hvordan kan det ha seg at en billig logo kan bli dyr? Designer og digital markedsfører Hege Abelson har svaret:

  • – Går du for noe som ser veldig rimelig ut, kan du også være sikker på at det er begrensninger i hvor mye tid designeren har lagt inn i jobben, sier Abelson, og utdyper:
  • – Det første utkastet som du får kan fort være noe du ikke er helt fornøyd med, og du kan ende opp med å måtte ta flere korrekturrunder enn det som var inkludert. Dette vil resultere i at kostnaden for logo også blir større enn du trodde, sier Abelson.

Er prisen veldig lav, er det også store begrensninger i hvor mye jobb designeren legger i logoen.

HEGE ABELSON

Begrenset tidsbruk kan altså gi et dårlig resultat når du skal ha ny logo og ikke bruker mer enn noen veldig få tusenlapper.

Men du kan også være heldig, og få en logo som ser bra ut selv om designeren ikke har brukt mer enn et par, tre timer på jobben. Da er det greit å vite at en god logo er mye mer enn det reint visuelle.

Abelson sier det på følgende måte:

  • – Hvis du bruker en designer som ikke har tatt seg tid til å bli godt kjent med bedriften din, hvem dere er og hva dere står for, kan du få et design på logoen som gjør at dere treffer helt feil målgruppe. Når du starter med å utvikle en logo, starter du gjerne med hvem er denne bedriften i form av verdier. Du ser på hvem bedriften er i dag, og hvem de ønsker å være i morgen. Man jobber konkret med å lage mer enn bare en logo, sier Abelson.

Når vi ser på anbefalingen fra erfarne designere, er vi kanskje enige om at det er lurt å i alle fall investere mer enn bare et par, tre, fire fem tusenlapper på logoen?

Men da blir jo oppfølgingsspørsmålet også: hva koster en god bedriftslogo?

  • – Det er et vanskelig spørsmål, for det kommer helt an på hva bedriften ønsker. For 3 000,- får du kanskje en logo som ser fin ut, men der har ikke designeren fått mulighet til å bli kjent med bedriften din – noe som vil gi et mindre helhetlig resultat. Men fra 15 000 og oppover har den som skal utvikle logoen i alle fall litt tid til å bli godt kjent med bedriften – noe som vil gi et bedre resultat, sier Hege Abelson.

Les også: Visuell identitet – en komplett bedriftsguide

Konklusjon: jo mer tid du bruker, jo bedre blir det. Men naturlig nok også litt dyrere. Desto mer du legger i potten, jo mer henger logoen ihop med deT bedriften er og hva den står for.

Og ikke minst: investerer du tilstrekkelig med tid og penger i logoen, jo bedre står logoen seg også over tid – noe som gjør at en «dyr» logo til slutt blir rimeligere enn mange «billiglogoer».

Hvordan unngå prisoverraskelser

Da er vi kanskje enige om at det kan være smart å legge litt i potten, men uavhengig av om du legger 3 000, 15 000, eller 100 000 i potten, så er det noen bonustips som kan hjelpe deg til å unngå ubehagelige prisoverraskelser:

  • Spør alltid designeren/byrået hva prisen innebærer, og hvor mange korrekturrunder som er inkludert
  • Spør om hvordan designeren jobber underveis i logoutviklingen, og om du som kunde har mulighet til å komme med innspill underveis
  • Spør etter referanser

Uavhengig av hvem du bestemmer deg for når du skal velge leverandør, er det også viktig å tenke på følgende når du skal ha ny logo:

  • Tenk over hvem bedriften er i dag og i morgen i form av verdier
  • Tenk over hva bedriften står for
  • Tenk over hvorfor du ønsker ny logo

Dette er store spørsmål, men også her vil seriøse designbyrå hjelpe deg. Gode designere skal faktisk kunne tilby strategisk bistand, slik at du får en så god logo som mulig.

Har du lyst på andre tips og råd om hvordan du kan nå bedriftsmålene? Meld deg på nyhetsbrevet RAUS, og få ukentlige gode tips og råd – rett i innboksen din.

Få gratis, smarte tips og råd for bedrifter