Skrevet av Tormod Sperstad
Sist oppdatert 11.04.24
Har du noen gang lurt på om det er nødvendig å bruke titusenvis av kroner på logo, eller om det er like greit å gå for en billig logo? Dette er forskjellen.
For deg som liker korte svar: ja, du får gjerne hva du betaler for – også når du skal ha ny logo. Men hva er egentlig den største forskjellen på «billig» og «dyr»?
Ikke tid til å lese hele saken: lytt til podcastepisoden om samme tema her:
Som en ikke-designer, har jo også denne artikkelforfatteren av og til tatt seg sjøl i å tenke samme tanke som det jeg tipper du også har gjort: det går vel an å få en ålreit billig logo om jeg går på nett og bruker et gratis malverktøy, eller tar turen innom en som er «god på data» og bruker et par tusenlapper på at vedkommende skal lage noe enkelt?
Det korte svaret fra en erfaren designer er som følger: det som ved første øyekast ser ut som en rimelig logo, kan fort bli veldig dyrt for deg.
Men hvordan kan det ha seg at en billig logo kan bli dyr? Designer og digital markedsfører Hege Abelson har svaret:
Begrenset tidsbruk kan altså gi et dårlig resultat når du skal ha ny logo og ikke bruker mer enn noen veldig få tusenlapper.
Men du kan også være heldig, og få en logo som ser bra ut selv om designeren ikke har brukt mer enn et par, tre timer på jobben. Da er det greit å vite at en god logo er mye mer enn det reint visuelle.
Abelson sier det på følgende måte:
Når vi ser på anbefalingen fra erfarne designere, er vi kanskje enige om at det er lurt å i alle fall investere mer enn bare et par, tre, fire fem tusenlapper på logoen?
Men da blir jo oppfølgingsspørsmålet også: hva koster en god bedriftslogo?
Les også: Visuell identitet – en komplett bedriftsguide
Konklusjon: jo mer tid du bruker, jo bedre blir det. Men naturlig nok også litt dyrere. Desto mer du legger i potten, jo mer henger logoen ihop med deT bedriften er og hva den står for.
Og ikke minst: investerer du tilstrekkelig med tid og penger i logoen, jo bedre står logoen seg også over tid – noe som gjør at en «dyr» logo til slutt blir rimeligere enn mange «billiglogoer».
Da er vi kanskje enige om at det kan være smart å legge litt i potten, men uavhengig av om du legger 10 000, 15 000, eller 100 000 i potten, så er det noen bonustips som kan hjelpe deg til å unngå ubehagelige prisoverraskelser:
Uavhengig av hvem du bestemmer deg for når du skal velge leverandør, er det også viktig å tenke på følgende når du skal ha ny logo:
Dette er store spørsmål, men også her vil seriøse designbyrå hjelpe deg. Gode designere skal faktisk kunne tilby strategisk bistand, slik at du får en så god logo som mulig.
Har du lyst på andre tips og råd om hvordan du kan nå bedriftsmålene? Meld deg på nyhetsbrevet RAUS, og få ukentlige gode tips og råd – rett i innboksen din.