15 Google Ads-tips for å få topp synlighet

Hvordan kan du få best mulig annonseplass på Google til lavest mulig pris? Her får du 15 Google Ads-tips som hjelper deg med dette.

person som leter etter google ads-tips for bedrifter

Er du usikker på hva du får igjen for kronene du bruker på Google-annonsering?

Hvis det er tilfelle, er følelsen trolig berettiget. For er det en ting vi ofte ser når vi får tilgang til en annonsekonto fra en bedrift som ikke har jobbet godt med oppfølgingen, så er det at her har pengene rent ut i strie strømmer.

Vi synes jo selvfølgelig at det er stas å få hjelpe til med å skape bedre annonseresultater. Men hvis du har lyst til å prøve litt selv, så skal vi selvfølgelig være såpass rause at vi deler noen gode Google Ads-tips som kan hjelpe deg.

Få på plass konverteringssporingen

Tips nummer en, er at du må få på plass konverteringssporing som gjør det mulig å spore de konverteringene du får på nettstedet ditt, som for eksempel salg i nettbutikken eller bookinger antall utfylte kontaktskjema.

Har du ikke konverteringssporing på plass, har du ingen anelse om hva du får igjen av pengene du bruker på Google Ads.

Visningene vil du alltid se, men har du ikke sporingen på plass, får du ikke målt den reelle effekten av annonseringen.

Mål det som er viktig for deg

Tips nummer to, er at du må spore de riktige konverteringene.

Hva er «riktig» konvertering? Jo, det er det som betyr mest for deg i forhold til hva målet med annonseringen er, for eksempel antall kjøp i nettbutikken, hvor mange som har fylt ut et kontaktskjema, hvor mange som har klikket på en mailadresse, og mye, mye mer.

Alt dette er ikke mulig å se før du har satt opp sporing for de riktige konverteringene.

Les også: Hvor mye koster Google Ads?

Gjør en god søkeordanalyse

Det neste Google Ads-tipset, er at du må kjøpe synlighet på de riktige søkeordene – ikke de ordene som du selv tror er viktige for deg.

Det er jo slik at når du annonserer på Google, så byr du på konkrete søkeord. Du definerer et bud på ordene du vil kjøpe synlighet på.

Vår erfaring er at mange som er nye på Google Ads, eller ikke har god kompetanse på Google-annonsering, tenker for komplisert i form av fagtermer og baserer søkeordene de velger å betale for på antagelser.

Det du i stedet bør gjøre, er å er å få på plass en skikkelig søkeordanalyse.

Gjør du dette, er det mulig å finne ut hva målgruppene dine reelt sett bruker av ord og uttrykk når de googler etter det bedriften din kan tilby av varer og tjenester.

Har du en god søkeanalyse, og bruker den, er det enklere å unngå at du kaster bort penger på feil søkeord.

Det finnes flere gode verktøy for søkeordanalyse, men felles for alle er at du er avhengig av å ha god grunnleggende kompetanse for å få en fullverdig analyse.

Bygg en god kampanjestruktur.

Tips nummer fire er at du må bygge en logisk oppbygd kontostruktur. Dette er et omfattende tema, men du må i det minste ha ulike såkalte «annonsegrupper» for ulike produkter og tjenester.

Hvorfor? Jo, hvis du har en logisk struktur er det mer sannsynlig at du får vist annonsene til en mest mulig relevant målgruppe, og ikke minst at du får vist et mest mulig relevant annonsebudskap i forhold til Google-søket som målgruppa di gjorde.

tre personer som planlegger google ads kampanjestruktur
Det er viktig å planlegge strukturen i Google Ads-kampanjene dine.

Har du en god struktur, er det også lettere å få en god kvalitetsscore, noe som er viktig for å få best mulig annonseplassering til lavest mulig pris.

For det er faktisk ikke slik at det nødvendigvis er den som byr mest som får best annonseplassering på Google.

En liten bedrift med et lite annonsebudsjett kan faktisk få bedre annonseplassering enn en stor bedrift med et stort budsjett, men da må kvalitetsscoren være høyere.

Du skal få et lite eksempel på «feil» struktur.

Tenk at du er en sportsbutikk som annonserer på Google. Har du feil struktur, risikerer du at den samme annonsen med det samme innholdet blir vist for en person som har søkt «fotballdrakt» og for en annen person som har googlet «langrennspakke». Og det er jo ikke helt heldig, ikke sant?

Bruk riktige kampanjeinnstillinger

Det neste tipset handler om at du definere de riktige kampanjeinnstillingene.

Dette er også et stort tema, men det handler blant annet om at du skal ha den den riktige målrettingen geografisk, definere riktig budsjett og riktig målsetting.

Et lite eksempel skal du få her også. Hvis du ikke har definert riktig budsjett, risikerer du å bruke mer enn du har råd til. Du risikerer også å vise annonsene til totalt feil målgruppe hvis du bommer på innstillingene dine.

Bruk samsvarsbegrensning

Tips nummer seks, er at du skal bruke såkalt samsvarsbegrensing. Bruker du feil samsvarsbegrensning, eller kanskje ikke noen begrensning i det hele tatt, risikerer du at annonsene blir vist nesten uansett hva søket dreier seg om.

Les også: annonsere på Google? Bruk en Google-partner

Eksempel: Tenk at du jobber i en sportsforretning som har sykler i sortimentet ditt. Hvis du kjøper synlighet på ordet «sykkel» uten å bruke samsvarsbegrensning, kan du risikere at annonsen blir vist fra personer som ikke er interessert i å kjøpe sykkel i det hele tatt.

Legg til negative søkeord

Du bør også legge til negative søkeord i annonsegruppene dine.

Hvorfor? Jo, hvis du for eksempel er en Ford-forhandler som selger Ford Mondeo, kan et irrelevant søkeord som du bør legge til som negativt være «instruksjonsbok».

En person som googler «instruksjonsbok Ford Mondeo» er jo neppe i modus for å kjøpe ny Mondeo, derfor bør du vurdere å legge til «instruksjonsbok» som negativ variant i Google-annonsene dine.

La gode annonser

Tips nummer åtte er at du skal skrive gode annonser som målgruppa di opplever som gode og relevante.

Er de relevante, så kan det gi deg bedre kvalitetsscore. Og bedre kvalitetsscore kan som kjent gi deg bedre annonseplassering til lavere pris.

Lag flere annonsevarianter

Det neste tipset er at du må bruke ulike annonsevarianter i hver annonsegruppe. En feil som går igjen blant mange nybegynnere, er at de lager for få varianter – kanskje ingen varianter i det hele tatt.

Grunnen til at du bør ha flere annonsevarianter som du tester fortløpende, er at det ofte er små variasjoner som skal til før du ser stor forskjell på effekten.

Bruk tid på å lage flere varianter der du tester ut ulike overskrifter, ulike handligsoppfordringer, ulike annonseutvidelser og ulike tekster.

Lenk til riktige landingssider

Tips nummer ti, er at du må lenke til relevante landingssider. Dette betyr at du må lenke til sider som handler mest mulig om det annonsen handler om, og som er mest mulig relevante i forhold til det søket som opprinnelig ble gjort.

Dette handler også om kvalitetsscore. Lenker du til riktige sider, er det lettere å få god score og dermed god plassering til lav pris.

Bruk annonseutvidelser

Ellevte tipset er du bør bruke relevante annonseutvidelser i Google Ads.

Nok en gang: dette er også et stort tema.

Men for å prøve å forklare litt mer, så handler dette også om å få en god kvalitetsscore, og ikke minst å få kunden over dørstokken i form av et klikk.

Rett og slett få målgruppa du til å klikke på annonsen din i stedet for på konkurrenten sin annonse.

Ikke by mer enn du har råd til

Tips nummer 12 er at du ikke skal by mer enn du har råd til.

Tenk det at du har en elektronikkbutikk som selger mobildeksler. Byr du for eksempel 50 kroner per klikk på søkeordet «mobildeksler», og du har en utsalgspris på 40 kroner sier det seg selv at du går i tap.

Riktig budinnstilling er et stort tema som krever god innsikt, men gjør deg i det minste noen tanker om hva du faktisk har råd til å betale i forhold til hva produktet ditt koster deg.

Følg med underveis i kampanjen

Du må også følge med underveis etter kampanjelansering.

Hvorfor? Det er ikke slik at ting går av seg selv når du har satt opp kampanjen din. Alt som skjer i Google Ads er dynamisk. Annonseplasseringen er dynamisk. Ideell budpris på søkeordene er dynamisk, og det er også andre ting som forandrer seg underveis etter at annonsekampanjen er lansert.

Derfor bør du følge underveis i kampanjen. Gjerne daglig – i alle fall dagene etter lansering.

Legg til ekskluderinger

Google Ads-tips nummer 14 handler om at hvis du kjører bannerannonser, bør du legge til ekskludering av visninger på kontroversielle nettsteder.

Hvis du glemmer å legge til ekskluderinger, risikerer du at bedriften din blir synlig på nettsteder som har et innhold som merkevaren din ikke bør assosieres med.

Du kan blant annet risikere at annonsen blir vist på nettsider med tvilsomt innhold som for eksempel vold, hatefulle ytringer, osv.

Du må ha riktig kompetanse

Det siste tipset i denne omgang, er at du må skaffe deg litt kompetanse eller spørre om hjelp til å nå de resultatene du ønsker å få.

Selv om du har fått disse tipsene, er det lett å trå feil. Lett å kaste bort penger på å vise annonsene til feil målgruppe.

Skal du få mest igjen for pengene, bør du bruke tid og penger på å få god grunnleggende kompetanse på Google Ads. Det kan også være lurt å få profesjonell hjelp og la de ta seg av annonsene dine, slik at du kan bruke tiden din på å gjøre det du selv er best på.

Kanskje du har lyst til å lære å bruke Google Ads, eller la profesjonelle ta seg av annonsekampanjene for deg?

Se hvordan du kan få hjelp med Google Ads

person som googler google ads-tips for bedrifter