Hvilket verktøy bør du bruke til nettsideanalyse?

Usikker på hvilket verktøy du bør bruke til nettsideanalyse etter alt styret rundt Google Analytics, GDPR-trøbbel og utfasing av standard analytics til fordel for Google Analytics 4? Vi guider deg ut av forvirringen.

person som bruker verktøy for å analysere nettstedet

Er du også forvirret etter alt styret rundt diskusjonen rundt lovligheten av Google Analytics? Rådvill etter at Google varslet om at det ikke vil være mulig å bruke Google Analytics til å spore nettstedstrafikk fra juli 2023?

Det har vi stor forståelse for. For å være helt ærlige: vi surra rundt som en gjeng forvirra byråhøns en liten periode sjøl.

Men vi har brukt ganske mye tid på å sette oss inn i situasjonen, slik at vi har mulighet til å gi deg gode råd om hva du bør gjøre for å kunne optimalisere nettsiden din også etter at Google Analytics slutter å samle data.

Vi har blant annet skrevet en sak om tre alternative statistikk- og analyseverktøy for nettsider, og som en liten fortsettelse av dette har vi endelig konkludert og kommet med vårt endelige råd til hvilket verktøy du skal bruke. Vel – i alle fall inntil det eventuelt skulle komme enda strengere retningslinjer rundt personvern.

Tips til verktøy for nettsideanalyse

For å gå rett på sak: dette er våre konkrete tips til verktøy vi mener er noen av de mest aktuelle for deg når du skal analysere og se statistikk for nettstedet ditt:

  • GA 4 (Google sitt eget alternativ til Universal Analytics)
  • Matomo
  • Piwik Pro
  • Plausible

Hvilket verktøy du bør velge, er avhengig av hvilket behov du har.

Hvorfor velge GA 4 – (Google Analytics 4)?

Det første alternativet til Google Analytics, og som er Googles eget alternativ til «gamle» Google Analytics – også kalt Universal Analytics.

person som bruker verktøy for å analysere nettstedet
Hvilket verktøy skal du velge når Google Analytics pensjonerer dagens versjon? GA 4 er bare ett av alternativene.

Google Analytics 4 passer for deg som:

  • Ønsker å se de gamle trafikktallene i det samme verktøyet som GA4
  • Synes det er greit at du ser noe lavere trafikktall enn det du reelt sett har
  • Synes det er greit at brukerne av nettstedet ditt må akseptere cookies før du får sporet noe
  • Ønsker enklest mulig integrasjon med Google Ads og enkelte andre Google-verktøy
  • Trenger et verktøy for måling av både rene trafikktall og konverteringer
  • Ønsker et 100 % gratis verktøy

GA4 kan være litt knotete (subjektiv vurdering fra vår side), men blir straks litt bedre når du bruker det sammen med Google Tag Manager. Gratis er det også, og ikke minst: det er et Google-produkt.

Hvorfor velge Matomo?

Matomo er et annet verktøy du kan bruke som et alternativ til Google Analytics 4.

Matomo passer for deg som:

  • Trenger et verktøy for måling av både rene trafikktall og konverteringer
  • Trenger et verktøy som kan settes opp 100 % cookiefritt, slik at du slipper å kreve samtykke gjennom for eksempel pop up
  • Trenger et verktøy med integrasjon mot Google Ads
  • Trenger et statistikk- og analyseverktøy med innebygd heatmap
  • Ønsker et 100 % gratis verktøy (Matomo er gratis om du installerer på egen server)

Matomo er under visse forutsetninger 100 % cookiefritt, men rett ut av boksen kreves det et aktivt samtykke fra de som besøker nettstedet ditt (du må gå inn i innstillingene hvis du ønsker en cookiefri variant). Men siden alt av data lagres i EU, er det i alle fall innafor å bruke verktøyet.

Matomo har mer funksjonalitet enn Plausible, som er et verktøy vi ser nærmere på litt lenger ned i artikkelen, og er mer enn godt nok for de fleste som har et nettsted. Hvis du ønsker å ha mulighet til å gjøre dypdykk i brukeranalyse, noe som er viktig for å jobbe aktivt med å forbedre nettstedet ditt, kommer du garantert til å sette pris på heatmap-funksjonen.

Prisen er kroner null hvis du installerer Matomo på egen server, og 19 Euro/mnd hvis du velger Matomo-hosting.

Hvorfor velge Piwik Pro?

Rent funksjonsmessig er Piwik Pro temmelig likt Matomo, men grensesnittet er noe enklere (subjektiv vurdering fra vår side.

Piwik Pro passer for deg som:

  • Ønsker omtrent de samme funksjonene, men ønsker et mer brukervennlig verktøy enn Matomo
  • Trenger et verktøy for måling av både rene trafikktall og konverteringer
  • Trenger et verktøy som kan settes opp 100 % cookiefritt, slik at du slipper å kreve samtykke gjennom for eksempel pop up
  • Trenger et verktøy med integrasjon mot Google Ads
  • Trenger et statistikk- og analyseverktøy med innebygd heatmap
  • Ønsker et 100 % gratis verktøy (Piwik Pro er gratis opp til et konkret trafikknivå)

Piwik Pro er også 100 % cookiefritt så lenge du justerer oppsettet.

Funksjonsmessig er det ikke stor forskjell fra Matomo, men hvis du synes at Matomo ser noe overveldende ut, kan Piwik Pro være verdt å sjekke ut.

Piwik Pro er gratis opp til et visst nivå (500 000 såkalte «handlinger»).

Hvorfor velge Plausible?

Plausible er et annet verktøy vi er blitt veldig glad i, men det har sine begrensninger.

Plausible passer for deg som:

  • Bare har behov for å gjøre enkel analyse og se grunnleggende informasjon som blant annet antall besøkende, antall sidevisninger, mest populære sider, trafikk-kilder og geografisk info
  • Trenger et verktøy for måling av kun grunnleggende konverteringer som f.eks treff på kvitteringssider
  • Trenger et verktøy som er 100 % cookiefritt (null behov for samtykke/pop ups)
  • Trenger et verktøy som er superenkelt å forstå
  • Vil ha et statistikkverktøy som ikke påvirker lastetiden for nettstedet

Funksjonsmessig har det sine begrensninger, men for mange kan det være mer enn nok.

Plausible koster ca 9 Euro/mnd, noe som bør være overkommelig for de fleste. Spesielt sett i lys av at det er fullstendig cookiefritt og ikke minst bortimot null-belastende for hastigheten på nettstedet ditt.

Vår anbefaling til statistikk- og analyseverktøy

Enkelt og greit: har du begrenset statistikk- og analysebehov og ønsker et cookiefritt verktøy uten pop ups, er anbefalingen vår at du går for Plausible.

Ønsker du mer avansert funksjonalitet, men likevel ha mulighet til å sette opp verktøyet uten cookies: gå for Matomo eller Piwik Pro.

Ønsker du enklest mulig integrasjon med Google Ads, synes at cookies er greit, og ikke trenger innebygd heatmaps i verktøyet: velg GA 4.

Er du fremdeles i tvil om hva du skal velge? Book en rådgivningsprat med en av fagfolka i Haus. Vi har lang erfaring i strategisk rådgivning for bedrifter som skal optimalisere nettstedet sitt, og kan hjelpe deg.

Få hjelp til å velge statistikk- og analyseverktøy