Hvordan starte nettbutikk? En grunnleggende guide

Er du såpass nysgjerrig på om nettbutikk kan være noe for firmaet ditt at du har tenkt tanken hvordan starte nettbutikk? Her får du en enkel oppstartsguide.

person som handler på net fra en nettbutikk

Det er enkelt å starte butikk på nett, men hvis du skal lykkes med nettbutikken din, er det flere ting du må både tenke på og sørge for at du har på plass.

Slik starter du nettbutikk

Dette er de viktigste trinnene du bør gjennom når du skal starte nettbutikk:

  1. Tenk gjennom hvilke produkter eller tjenester du skal selge
  2. Tenk gjennom hvilke målgrupper du skal selge til
  3. Vurdér hvilket budsjett du har
  4. Velg en nettbutikkløsning som passer behovet ditt
  5. Bestem deg for hvilket domene du skal ha
  6. Gjør en god søkeordanalyse
  7. Lag godt innhold og skriv gode produktbeskrivelser
  8. Start på jobben med interaksjonsdesign og visuelt design
  9. Gjør brukertester
  10. Sett opp frakt, riktig mva, betalingsløsning og andre viktige innstillinger
  11. Optimaliser produktsider og utsjekksider
  12. Kvalitetssikre løsningen i forhold til universell utforming
  13. Test løsningen

Og prosessen stopper ikke her.

Etter lansering er det viktig å markedsføre nettbutikken din, og ikke minst analysere og justere for å hele tiden gjøre den bedre, slik at du kan nå nye omsetningsmål.

Og bare for å ha dette nevnt også: det er viktig å ha kjennskap til gjeldende lover og regler når du skal selge produkter på nett, for eksempel Markedsføringsloven.

Tenk gjennom hva du skal selge

For å ta det første først; vurder hvilke produkter eller tjenester du skal ha tilgjengelig i nettbutikken din.

Skal du legge ut alt du har i sortimentet med en gang, eller kanskje bare et utvalg til å begynne med? Dette er avhengig av flere faktorer.

Hør på podcastepisode om denne artikkelen.

Har du begrenset med ressurser til rådighet, kan det være lurt å begynne i det små for å komme godt i gang. Nedsiden med å gjøre det på denne måten, er at de som besøker butikken din på nett kan synes du har et litt for begrenset utvalg til at de får lyst til å handle hos deg.

Hvilke målgrupper har du?

Du må også tenke gjennom hvilke målgrupper du skal selge til, og må nok fort gjøre noen aktive valg her også.

For du kan ikke være alt for alle, og det kan hende at du må spisse nettbutikken mot de viktigste målgruppene i stedet for å prøve å nå ut til alle. I alle fall til å begynne med.

Vurdér budsjett

Du kan ikke starte nettbutikk uten å ha i alle fall et lite budsjett å starte med. Ja, det finnes såkalte «gratisløsninger», men du får ikke en velfungerende nettbutikk uten å bruke litt penger.

Digital markedsfører og prosjektleder Hanne Grøtli Løkken har noen års erfaring fra nettbutikk, og har følgende råd:

  • – Man kan starte enkelt, og når det kommer til rene kostnader bør du regne med å bruke minimum 30 000 kr bare for oppsettet. Men ønsker du å få ting opp å gå, i tillegg til at ting skal fungere langsiktig, er det viktig å ha et budsjett som ikke bare kan betale oppstarten. Tid er penger, og her kan man legge inn en god egeninnsats etter at nettbutikken er lansert. Ved oppstart er det tekniske viktigst i første omgang, hvorpå produkttekster og bilder kommer som er god nummer to. Merk at jeg sier i første omgang, for når butikken er lansert er produktsidene det viktigste i hele nettbutikken. Det er tross alt produktene du skal selge. Videre kan du automatisere integrasjoner som regnskapsprogram, og betalingsløsninger kommer som ferdige oppsett fra tredjepart. Når det gjelder frakt, kan du med fordel vurdere en EDI-løsning, slik at du slipper unna mye manuell jobb med forsendelsene. Og dette er bare starten, for nå starter moroa med optimalisering av nettbutikken på daglig basis, sier Hanne.

Det er tross alt produkter du skal selge, så en daglig egeninnsats betaler seg over tid!

Hanne Grøtli Løkken

Beregning av budsjettbehov er en jobb i seg selv. En ting er at selve nettbutikkløsningen og det du trenger av tilleggsfunksjonalitet og eventuelle integrasjoner har en kostnad. Du må må også huske at selve innholdsproduksjonen koster. Dette er noe av det du må vurdere i så måte:

  • Skal innhold hentes fra eventuelle andre systemer som du har, eller skal du legge inn alle produktene manuelt i nettbutikkløsningen?
  • Skal du skrive produkttekstene selv, eller leie inn fagpersoner til dette?
  • Hvem skal ta produktbilder?
  • Hvem skal jobbe med å gjøre nettbutikken mest mulig synlig på nett?
  • Hvem skal markedsføre nettbutikken?

Husk at det å skrive gode produkttekster og ta gode bilder er et fag i seg selv. Derfor er det lett å spare seg til fant hvis en vil ordne alt av innhold på egen hånd og ikke har den rette kompetansen.

For det hjelper ikke å skrive en produktbeskrivelse hvis den ikke dukker opp når potensielle kunder søker etter produktet ditt på nett, eller hvis de ikke blir fristet til å kjøpe når de leser teksten din.

Velg riktig nettbutikkløsning

Det er veldig enkelt å starte nettbutikk, og det finnes veldig mange løsninger. Så hva skal du egentlig velge? Hanne har følgende råd:

  • – Start med hvilket behov du har. Det finnes mange gode nettbaserte løsninger, som er billige og har greie funksjoner. Det du ser for deg av mål i dag, er ikke nødvendigvis ditt langsiktige mål med nettbutikken. Skyter butikken din fart, så er det viktig å tenke på at du skal ha en løsning som håndterer vekst, sier Grøtli Løkken.
Det er lurt å bruke tid på å finne en nettbutikkløsning som er riktig for firmaet ditt, og som håndterer vekst.

Utvalget av nettbutikkløsninger er altså enormt, og spenner seg fra noen få tusenlapper til flerfoldige hundretusener.

For den som ikke er avhengig av en voldsomt avansert løsning på nivå med de største nettbutikkaktørene i Norge, med andre ord de «vanlige» små og mellomstore bedriftene i Norge, er det en kombinert WordPress og WooCommerce-løsning som er best og mest skalerbart.

  • WooCommerce er store, og kommer til å fortsette å vokse. Der er det mange muligheter for de fleste som vil komme i gang med nettbutikk. Det finnes mange funksjoner du kan installere ved behov. Du kan starte i det små, men også begynne stort fra dag én.

Det store utvalget av løsninger, gjør også sitt til at prisene varierer enormt. Her er det smart å være litt obs når du ser på de ulike prisene, mener Grøtli Løkken.

– Ikke gå for en løsning som lover gull og grønne skoger over natten. Får du gratis nettside det første året, vil det gjerne ligge skjulte kostnader som påløper senere. Vil du ha en løsning som fungerer godt over tid, velg en seriøs aktør som som støtter deg hele veien.

Vurder domene

Du må også tenke gjennom hvilket domene du skal ha. Dette kan ha betydning for den fremtidige synligheten for nettbutikken din.

Her må du ta stilling til om du skal ha nettbutikken som en del av det eksisterende nettstedet ditt (for eksempel bedriften.no/butikk), et subdomene (for eksempel butikk.bedriften.no) eller et helt separat domene bare for nettbutikken din.

Hva som er best her, går gjerne på synlighet. De lærde strides litt om dette, men en anbefalt bestepraksis er ofte at du har samlet alt på ett og samme hoveddomene. Dette gjelder spesielt om du har et eksisterende nettsted fra før som har bygd opp en del kredibilitet i søkemotorene.

Gjør en god søkeordanalyse

Funksjonalitet er en ting, men du må også tenke synlighet for nettbutikken din. Selv om du kan få produktet opp på nett på veldig kort tid, er det mye mer du må tenke på. Det hjelper fint lite å ha mange produkter tilgjengelig på nett så lenge ingen finner det du har.

  • – Synlighet er kjempeviktig, understreker Hanne, og legger til:
  • – Dette har vi sett mange eksempler på: bedrifter setter opp en nettbutikk, og en stund etter lansering lurer de på hvor alle kundene er. Hvorfor er det ingen som handler? Det å sette opp en nettbutikk er forholdsvis enkelt, men det å drifte den er en langt større jobb. Synlighet er alfa og omega både når det gjelder nettbutikker og nettsider.

Les også: derfor bør du starte nettbutikk

Å jobbe med synlighet er et fag i seg selv, og jobben starter alltid med å gjøre en god og grundig søkeordanalyse. Dette gjør du for å kartlegge hvilke ord og uttrykk målgruppa di bruker når de søker etter det du tilbyr.

Søkeordanalysen legger blant annet grunnlag for strukturen i nettbutikken din, og hvordan innholdet skal bygges opp. Jo mer tid du bruker på analysen, jo bedre blir sluttresultatet i form av synlighet (som også er ensbetydende med hvor mange potensielle kunder du får inn i nettbutikken din).

Lag godt innhold

Intet innhold, ingen nettbutikk. Og «innhold» i seg selv er ikke godt nok. Du må ha godt innhold som er tilpasset målgruppene dine.

Det er først og fremst to ting du må huske på når du skal lage innhold til nettbutikken din:

  • innholdet må være enkelt å finne når målgruppene dine leter etter varene/tjenestene dine på nett
  • innholdet må presenteres på en måte som sørger for at flest mulig gjennomfører kjøpet når de er inne i nettbutikken din

For å utdype litt: gode tekster og gode bilder er viktig. Jo mer interessant og god tekst du har, jo bedre er det. Det å skrive tekster som gir god synliget er et fag. Og det å skrive gode tekster med produktfordeler og produktegenskaper er også en kunst som kan utgjøre forskjell på om den som ser på produktet i nettbutikken velger å kjøpe eller ikke.

  • – Det er kjempeviktig å ha gode produkttekster og gode bilder av produktet i ulike vinkler. Sammen skaper dette godt innhold for nettbutikken. Men dette er basic. Videre vil du gjerne øke troverdighet til produktene med for eksempel kundeomtaler, og videoer med hvordan produktet skal brukes. Økt troverdighet gir økt kundetilfredshet, som gir mer salg og gjenkjøp. Alt henger sammen, sier Hanne.

Design og brukertester

Interaksjonsdesign og visuelt design er også en vesentlig del av jobben som må gjøres for å få målgruppen din til å handle i nettbutikken din.

Hvilke muligheter du har til å gjøre designtilpasninger, er avhengig av hvilken nettbutikkløsning du har valgt. Enkelte løsninger har svært begrenset mulighet til å gjøre tilpasninger i design, noe som kan være uheldig. For har du ikke et brukervennlig design, der plassering av ulike sideelementer, størrelse og farge på kjøpsknapper og justering av andre deler av innholdet er mulig, vil du aldri få optimal omsetning i nettbutikken din.

Her kommer også brukertester inn. Skal du virkelig satse på nettbutikken din, er det lurt å gjøre brukertester før du gjør for mange tilpasninger i løsningen. Det er mange måter å teste på, og mye som kan testes, men i sin enkleste form kan såkalte «papirprototyper» være et veldig godt hjelpemiddel når du skal brukerteste onlinebutikken din og gjøre den så brukervennlig som mulig.

Optimaliser produktsider og utsjekksider

Så langt har vi vært innom at vi må tenke produkt, målgruppe, funksjoner og integrasjonsbehov, hvilken nettbutikkløsning som skal velger, struktur og innhold.

Siste biten er det som kommer etter at butikken er lansert. Og det er nok også noe av det viktigste.

  • – Det er da jobben starter, sier Hanne Grøtli Løkken, og fortsetter:
  • – Det er nå egeninnsatsen kommer inn i bildet. Og for all del, spør om hjelp dersom du står fast. Ferske øyne ser gjerne alt fra et nytt ståsted. Og kanskje vedkommende ser løsninger som du selv ikke har tenkt på en gang. Jobb aktivt med nettbutikken for å holde den varm og levende, det er den beste måten å få kundene tilbake senere. For vi vil jo at de skal handle, komme tilbake, og kjøpe mer!

Det er også viktig å analysere, justere og optimalisere underveis. Bruke analysen til noe fornuftig, slik at du både kan nå måla du har satt deg for nettbutikken, og gjerne gjøre det så bra at du kan sette deg nye og større mål for nettbutikken din.

Kvalitetssikring og testing

Et siste steg før du lanserer: husk å kvalitetssikre nettbutikken på viktige områder som for eksempel universell utforming. Universell utforming er lovpålagt, og viktigst av alt: er nettbutikkløsningen din universelt utformet, er den også tilgjengelig for alle uansett funksjonsnivå – som igjen betyr at du ikke avviser noen av kundene dine i butikkdøra.

Før lansering er det også viktig å gjøre gjennomgående tester av funksjonalitet, slik at du sikrer at hele kundereisen er så smertefri som mulig.

Vurderer du å starte nettbutikk? Ta kontakt med webteamet til Haus:

Person som handler på nett fra en nettbutikk