Hvordan starte nettbutikk? En grunnleggende guide

Er du såpass nysgjerrig på om nettbutikk kan være noe for firmaet ditt at du har tenkt tanken hvordan starte nettbutikk? Her får du en enkel oppstartsguide.

person som handler på net fra en nettbutikk

Det er enkelt å starte butikk på nett, men hvis du skal lykkes med nettbutikken din, er det flere ting du må både tenke på og sørge for at du har på plass.

Slik starter du nettbutikk

Dette er de viktigste trinnene du bør gjennom når du skal starte nettbutikk:

  1. Tenk gjennom hvilke produkter eller tjenester du skal selge
  2. Tenk gjennom hvilke målgrupper du skal selge til
  3. Vurdér hvilket budsjett du har
  4. Velg riktig nettbutikkløsning
  5. Bestem deg for hvilket domene du skal ha
  6. Gjør en god søkeordanalyse
  7. Lag godt innhold og skriv gode produktbeskrivelser
  8. Optimaliser produktsider og utsjekksider

Prosessen stopper ikke med dette heller.

Etter lansering er det viktig å markedsføre nettbutikken din, og ikke minst analysere og justere for å hele tiden gjøre den bedre, slik at du kan nå nye omsetningsmål.

Og bare for å ha dette nevnt også: det er viktig å ha kjennskap til gjeldende lover og regler når du skal selge produkter på nett.

Tenk gjennom hva du skal selge

Det første du må gjøre, er å vurdere hvilke produkter eller tjenester du skal ha tilgjengelig i webshopen din.

Skal du legge ut alt du har i sortimentet med en gang, eller kanskje bare et utvalg til å begynne med? Dette er avhengig av flere faktorer.

Hør på podcastepisode om denne artikkelen.

Har du begrenset med ressurser til rådighet, kan det være lurt å begynne i det små for å komme godt i gang. Nedsiden med å gjøre det på denne måten, er at de som besøker butikken din på nett kan synes du har et litt for begrenset utvalg til at de får lyst til å handle hos deg.

Hvilke målgrupper skal du ha

Du må også tenke gjennom hvilke målgrupper du skal selge til, og må nok fort gjøre noen aktive valg her også.

For du kan ikke være alt for alle, og det kan nok godt hende at du må spisse nettbutikken mot de viktigste målgruppene i stedet for å prøve å nå ut til alle. I alle fall til å begynne med.

Vurdér budsjett

Du kan ikke starte nettbutikk uten å ha i alle fall et lite budsjett å starte med. Ja, det finnes såkalte «gratisløsninger», men du får ikke en velfungerende nettbutikk uten å bruke litt penger.

Digital leder Kai Røen har jobbet mye med ulike nettbutikkløsninger, og har følgende råd:

  • – Når det gjelder ren kostnad for å få noe enkelt på plass, så starter det gjerne fra ca 20 000 og oppover for å få noe som er brukandes. Du må også huske på at tid er også penger, og når det gjelder tid kan mye gjøres med egeninnsats etter at butikken er lansert. Ellers er det lurt å sette opp en løsning med mye automatikk for å spare tid. Automatikk kan f.eks. være integrasjon med regnskapssystem, slik at du får ordrene rett i et regnskapssystem. Får du mange ordrer, blir det en vanvittig prosess å kopiere data fra et system til et annet. Det samme gjelder også frakt: får du mange ordrer, kan det være lurt å se på en såkalt EDI-løsning for å slippe mye manuell jobb. Men du må, enten selv eller ved hjelp fra andre, nok fort regne med å bruke et par timer om dagen om du skal få ordentlig fart på sakene, sier Røen.

Du får ikke en velfungerende nettbutikk uten å bruke litt penger

kai røen

Beregning av budsjettbehov er en jobb i seg selv. En ting er at selve nettbutikkløsningen og det du trenger av tilleggsfunksjonalitet og eventuelle integrasjoner har en kostnad. Du må må også huske at selve innholdsproduksjonen koster. Dette er noe av det du må vurdere i så måte:

  • Skal innhold hentes fra eventuelle andre systemer som du har, eller skal du legge inn alle produktene manuelt i nettbutikkløsningen?
  • Skal du skrive produkttekstene selv, eller leie inn fagpersoner til dette?
  • Hvem skal ta produktbilder?
  • Hvem skal jobbe med å gjøre nettbutikken mest mulig synlig på nett?
  • Hvem skal markedsføre nettbutikken?

Husk at det å skrive gode produkttekster og ta gode bilder er et fag i seg selv. Derfor er det lett å spare seg til fant hvis en vil ordne alt av innhold på egen hånd og ikke har den rette kompetansen.

For det hjelper ikke å skrive en produktbeskrivelse hvis den ikke dukker opp når potensielle kunder søker etter produktet ditt på nett, eller hvis de ikke blir fristet til å kjøpe når de leser teksten din.

Velg riktig nettbutikkløsning

Det er veldig enkelt å starte nettbutikk, og det finnes veldig mange løsninger. Så hva skal du egentlig velge? Kai Røen har følgende råd:

  • – Det er mye bra nettbasert, og det er mange løsninger som er billige som har greie funksjoner. Men du må tenke på det behovet du har både i dag og i morgen. Kundegrunnlaget og antall ordrer du har mål om til å begynne med, er ikke nødvendigvis det som blir framtida for deg. Du kan oppleve at nettbutikken din vokser fra deg – derfor er det viktig å tenke på at du skal ha en løsning som håndterer en vekst, forteller Røen.
Det er lurt å bruke tid på å finne en nettbutikkløsning som er riktig for firmaet ditt, og som håndterer vekst.

Utvalget av nettbutikkløsninger er altså enormt, og spenner seg fra noen få tusenlapper til flerfoldige hundretusener.

For den som ikke er avhengig av en voldsomt avansert løsning på nivå med de største nettbutikkaktørene i Norge, med andre ord de «vanlige» små og mellomstore bedriftene i Norge, er det i følge Røen en kombinert WordPress og WooCommerce-løsning som er best og mest skalerbart.

  • – WooCommerce er store, og kommer til å fortsette å vokse. Der er det mange muligheter for de fleste som vil komme i gang med nettbutikk. Det finnes mange funksjoner du kan installere ved behov. Du kan starte i det små, men også begynne stort fra dag én, sier Kai Røen.

Det store utvalget av løsninger, gjør også sitt til at prisene varierer enormt. Her er det smart å være litt obs når du ser på de ulike prisene.

  • – Enkelte store aktører tilbyr gratis nettbutikk første året, og som ikke oppgir noen pris fra andre året. Der bør varsellampene dine begynne å lyse. Ellers ligger det fra 2 – 300 kroner i måneden og oppover. Men skal du ha en bra og funksjonsrik nettside med butikk, må du fort betale mellom 1 000 – 2 000 kroner i måneden som en fastkostnad for selve løsningen, sier Røen.

Vurder domene

Du må også tenke gjennom hvilket domene du skal ha. Dette kan ha betydning for den fremtidige synligheten for nettbutikken din.

Her må du ta stilling til om du skal ha nettbutikken som en del av det eksisterende nettstedet ditt (for eksempel bedriften.no/butikk), et subdomene (for eksempel butikk.bedriften.no) eller et helt separat domene bare for nettbutikken din.

Hva som er best her, går gjerne på synlighet. De lærde strides litt om dette, men en anbefalt bestepraksis er ofte at du har samlet alt på ett og samme hoveddomene. Dette gjelder spesielt om du har et eksisterende nettsted fra før som har bygd opp en del kredibilitet i søkemotorene.

Gjør en god søkeordanalyse

Funksjonalitet er en ting, men du må også tenke synlighet for nettbutikken din. Selv om du kan få produktet opp på nett på veldig kort tid, er det mye mer du må tenke på. Det hjelper fint lite å ha mange produkter tilgjengelig på nett så lenge ingen finner det du har.

  • – Synlighet er kjempeviktig, påpeker Røen, og legger til:
  • – Dette har vi sett mange eksempler på: bedrifter setter opp en nettbutikk, og en stund etter lansering lurer de på hvor alle kundene er. Det å sette opp en nettbutikk er forholdsvis enkelt, men det å drifte den er en langt større jobb. Å gjøre den synlig er det viktigste du kan jobbe med når du har en nettbutikk.

Les også: derfor bør du starte nettbutikk

Å jobbe med synlighet er et fag i seg selv, og jobben starter alltid med å gjøre en god og grundig søkeordanalyse. Dette gjør du for å kartlegge hvilke ord og uttrykk målgruppa di bruker når de søker etter det du tilbyr.

Søkeordanalysen legger blant annet grunnlag for strukturen i nettbutikken din, og hvordan innholdet skal bygges opp. Jo mer tid du bruker på analysen, jo bedre blir sluttresultatet i form av synlighet (som også er ensbetydende med hvor mange potensielle kunder du får inn i nettbutikken din).

Lag godt innhold

Intet innhold. Ingen nettbutikk. Og «innhold» i seg selv er ikke godt nok. Du må ha godt innhold som er tilpasset målgruppene dine.

Det er først og fremst to ting du må huske på når du skal lage innhold til nettbutikken din:

  • innholdet må være enkelt å finne når målgruppene dine leter etter varene/tjenestene dine på nett
  • innholdet må presenteres på en måte som sørger for at flest mulig gjennomfører kjøpet når de er inne i nettbutikken din

For å utdype litt: gode tekster og gode bilder er viktig. Jo mer interessant og god tekst du har, jo bedre er det. Det å skrive tekster som gir god synliget er et fag. Og det å skrive gode tekster med produktfordeler og produktegenskaper er også en kunst som kan utgjøre forskjell på om den som ser på produktet i nettbutikken velger å kjøpe eller ikke.

  • – Skal du selge et produkt, må du ha godt innhold. Det er kjempeviktig å ha gode bilder, og gjerne flere bilder til hvert produkt. Disse bør også være tatt fra ulike vinkler. Har du omtaler som en del av produktpresentasjonen, der kunder kan legge igjen omtaler og rangere produkter, så kan det også bidra til mer salg, forteller Kai Røen.

Optimaliser produktsider og utsjekksider

Så langt har vi vært innom at vi må tenke produkt, målgruppe, funksjoner og integrasjonsbehov, hvilken nettbutikkløsning som skal velger, struktur og innhold.

Siste biten er det som kommer etter at butikken er lansert. Og det er nok også noe av det viktigste.

  • – Det er da jobben starter, sier Kai Røen og fortsetter:
  • – Det er da det er viktig å legge inn egeninnsats. Det er viktig å spørre om hjelp når du står fast. Det å markedsføre produktene og nettbutikken din er kjempeviktig, spesielt om du er i en konkurransesituasjon – og da kan det være lurt å rådføre seg med andre.

Det er også viktig å analysere, justere og optimalisere underveis. Bruke analysen til noe fornuftig, slik at du både kan nå måla du har satt deg for nettbutikken, og gjerne gjøre det så bra at du kan sette deg nye og større mål for nettbutikken din.

Vurderer du å starte nettbutikk? Ta kontakt med webteamet til Haus:

Person som handler på nett fra en nettbutikk