Seks markedsføringstips for bedrifter som vil vokse

Gira på noen få, men nyttige markedsføringstips som kan bidra til at bedriften din får flere kunder? Værsågod: her har du seks markedsføringstips for små bedrifter.

Bilde av handleposer som illustrerer salg etter å ha fått markedsføringstips - kvadratisk bilde

Usikker på om bedriften din bruker markedsføringsbudsjettet riktig, og om du i det hele tatt får noe igjen for det du bruker av tid og penger for å prøve å få flere til å kjøpe noe hos deg?

Godt, godt. Da er det bare å lese videre.

Bruk digital markedsføring

Digital markedsføring gir deg, dersom du gjør det riktig, fantastiske muligheter til å nå ut til riktig kunde med riktig budskap til riktig tid.

I stedet for å skyte med hagle og satse på at i alle fall ett haggel treffer målet, slik du gjerne gjør når du setter en annonse inn i en stor dagsavis, bruker du skarpskytterrifle for å treffe nøyaktig det målet du har blinket deg ut.

På den måten bruker du de ressursene du har på å treffe den som trolig er mest interessert i produktet ditt – ikke alle de andre som aldri kommer til å bruke en eneste krone på det du har å tilby.

Når det er sagt, så bør tradisjonell markedsføring også være en del av det du gjør. Men digital markedsføring har du ikke råd til å velge bort lenger.

Ikke glem tradisjonell markedsføring

Digital markedsføring er en ting. Og det er en viktig ting.

Men du kommer ikke langt uten å ha det grunnleggende på plass først.

En god, gjennomarbeidet logo. En solid visuell identitet som løfter bedriften din. Dette er bare noen av steinene som bør være på plass i grunnmuren for at du skal lykkes med å nå målene dine.

Vær der kundene dine er

Selv om du for lengst har innsett at digital markedsføring er uunngåelig dersom bedriften din skal komme opp og fram, betyr det ikke at du trenger å springe hesblesende over absolutt alle digitale markedsføringskanaler som finnes.

Finn ut hvilke kanaler de viktigste målgruppene dine bruker, og hold deg til disse. Er ikke kunden din på Snapchat? Ja, da det trolig ikke så mange gode grunner til at bedriften din bør være der heller.

Gi mer enn du tar

Kutt ut bildet av den glorete salgsplakaten med smågodt på tilbud. Ikke legg ut så mange bilder av vaskemaskiner med store, orange prislapper på.

Joda. Det er klart du skal prøve å selge det du har av varer og tjenester i markedsføringskanalene du bruker, men ikke gjør det så forb… åpenlyst.

Prøv å plant beina dine i skoa til kunden din. Kjenner du også at det koker i hodet når innkaster nummer 32 prøver å dra deg inn i den restauranten sin når du er på familieferie på Gran Kanaria? Tenkte det, ja! Liker du egentlig å se åpenlyst salgsmas når du er på Facebook? Neppe.

I stedet bør du bruke god tid på å bygge tillit til kunden din ved å gi verdifullt innhold. Da er det også mye lettere å få vedkommende til å åpne lommeboka si når du først kommer med tilbudet ditt.

Følg lover og regler

Husk at du må forholde deg til både overordna lover og regler som gjelder i markedet ditt, og ikke minst retningslinjene for hver enkelt markedsføringskanal.

Har du egentlig lov til å bruke bildet du fant på nett? Passer du på at du ikke bryter alkoholloven når du markedsfører spisestedet ditt i sosiale medier? Er du sikker på at du ikke bryter annonseretningslinjene på Facebook?

Konsekvensen ved å bryte reglene kan være store. I «beste» fall får du en fem-sifret faktura fra fotografen som har opphavsrett til bildet du har brukt uten lov. I verste fall risikerer du å måtte stenge dørene for godt.

Du må bruke tid og penger

Når du har kommet så langt at du har funnet ut hvor du vil markedsføre bedriften din, starter også den viktigste jobben.

Det er ikke nok å opprette en Facebook-side for bedriften din og satse på at alle de potensielle kundene dine kommer løpende i vill begeistring over at du er på Facebook.

Du må regne med å bruke både tid og penger på markedsføring. Både i form av egeninnsats, annonsekroner og innleid bistand (i alle fall så lenge du ikke har egne markedsføringsteam).

Bonustips

Apropos siste setning i forrige avsnitt: det er lov å be om hjelp. Om du ikke ønsker å sette bort alt av markedsføring, bør du i alle fall få noen med både kompetanse og erfaring til å hjelpe deg, slik at du slipper å bruke ressurser på noe som viser seg å ikke fungere.

Haus har solide fagfolk med lang erfaring, og kan hjelpe deg med markedsføring.

Få hjelp med å få flere kunder nå

Bilde av handleposer som illustrerer salg etter å ha fått markedsføringstips