Hvordan bli synlig på Google

Det er to strategier du kan bruke for å bli synlig på Google. Her får du vite hva du kan gjøre for at nettsiden til firmaet ditt kan få god synlighet.

Hvordan bli mer synlig i Google - illlustrasjonsbilde til mobil

Noen gang lurt på hvorfor hjemmesiden din kommer så langt ned i søkeresultatene i Google? Lyst til å vite hvordan du kan jobbe med å få best mulig synlighet, slik at du blir lettere funnet når potensielle kunder søker etter det bedriften din tilbyr?

Her har du noen grunnleggende tips som kan hjelpe deg.

Slik blir du mer synlig i Google

Kunden din får opp to ulike sett med treff når han gjør et Google-søk: annonser, og såkalte organiske treff.

Annonseplasseringene har bedrifter betalt for. Organiske treff er plasseringer som bedrifter har gjort seg fortjent til.

Dette betyr at det i utgangspunktet to ulike måter du kan bli mer synlig på:

  • Jobbe med å få bedre gratis synlighet
  • Betale for å bli mer synlig ved å kjøpe Google annonser

Den største fordelen med å få bedre gratis synlighet er temmelig åpenbar: du trenger ikke å betale for plasseringen.

For de aller fleste bedriftene som har en hjemmeside, er det også slik at de får flest besøkende fra de organiske treffene. Dette betyr at det på sikt gjerne er mest å tjene på å jobbe med å få best mulig gratis synlighet.

Det koster derimot i form av hardt arbeid. Og hardt arbeid betyr at du må bruke tid, og tid er jo også penger – ikke sant?

I tillegg er det slik at det tar tid å gjøre seg fortjent til bedre organisk plassering. Avhengig av hvor dyktig du er og hvor stor kampen om plasseringen er, kan det faktisk ta flere måneder før du får noen merkbar effekt.

Den største fordelen med å kjøpe annonseplass, er at du kan få umiddelbar synlighet. Det koster derimot hver gang noen klikker på annonsen din.

Hvilken synlighetsstrategi bør du velge?

Hva skal du så velge? Er det smartest å gå for Google Ads, eller skal du konsentrere deg om å jobbe med gratis synlighet? Enkelt sagt kommer det an på hvor stor konkurransen om det søkeordet/uttrykket du ønsker å være synlig på er, og hvor fort du ønsker å bli synlig.

Dersom konkurransen er hard, og du ikke har all verden av tid og kompetanse til å jobbe med de fortjente plasseringene, er det smart å velge betalt synlighet.

Les også: Hvor mye koster Google Ads?

Det er også slik at det tar tid å bli gratis synlig i Google. Du har ikke sjans i havet til å klatre til topps over natta. Derfor er det også lurt å kjøpe Google Ads dersom det haster å få best mulig plassering.

Om du derimot har tid til å vente på å få bedre plassering, og ikke minst vet hvilke konkrete grep som er smartest å gjøre for å få best mulig rangering i Google (tro meg – dette er et eget fag), kan du fint velge å jobbe med gratis synlighet.

Bonustips

Et par små bonustips til slutt: selv om du kjøper annonseplass, er du ikke sikret topp plassering. Det er ikke nødvendigvis den som betaler mest som får den beste annonseplassen. Dette er avhengig av mange ulike faktorer.

Det er heller ikke noe «magisk sted» på hjemmesiden din der du kan putte inn noen ord du har lyst til å bli synlig på, for deretter å bli supersynlig i Google over natta.

Gjør du feil grep, og Google tolker grepene som at du prøver å lure deg til bedre plassering, kan du faktisk risikere å bli straffet i form av dårligere synlighet.

Helt på tampen har vi faktisk en liten give away til deg også. For i og med at du har lest hele saken, er du kanskje nysgjerrig på hvilke ord og uttrykk nettsiden din er synlig på i dag?

Vi ønsker å belønne nysgjerrigheten din ved å analysere nettsiden din helt gratis, og gi deg en helt nøytral rapport som viser hvilke ord og uttrykk du rangerer på i Google i dag.

Få gratis synlighetsrapport

hvordan-bli-synlig-i-google-bilde av søk