Hvordan markedsføre hotell og andre reiselivsbedrifter?

Hvordan markedsføre hotell og andre reiselivsbedrifter for å få flere gjester? Her har du åtte markedsføringstips skreddersydd for deg som driver et overnattingssted eller en annen reiselivsbedrift.

hvordan-markedsføre-reiselivsbedrift---lite-bilde

Har du et hotell, eller driver du en annen reiselivsbedrift? Temmelig åpenbart spørsmål kanskje, men har du lyst til at potensielle gjester skal velge deg i stedet for konkurrenten din?

Så bra! Da kan du fortsette å lese.

Det er lett å gå seg vill i en jungel av markedsføringskanaler når du skal prøve å finne ut hva som funker best for å markedsføre en reiselivsbedrift som for eksempel et hotell.

Skal du velge både Facebook og Instagram? Hva med Snapchat og Twitch? Og bør du egentlig takke ja når en eller annen nettkatalogleverandør ringer og tilbyr deg «god synlighet» for en liten bunke tusenlapper i året?

Det er neimen ikke lett å navigere i markedsføringsjungelen når en egentlig har nok å gjøre ellers. Derfor skal du få noen konkrete tips som kan gjøre hverdagen din litt enklere.

Ha en god profil

Har du den visuelle innpakningen bedriften din fortjener?

Det første tipset, er at du bør ha det visuelle på stell. En god logo, gjerne som en del av en gjennomarbeidet visuell identitet, kan være helt avgjørende for at potensielle kunder får tillit til at du er den rette å velge.

Men husk at det hjelper lite å ha verdens lekreste visuelle fasade dersom produktet ditt er dårlig. En gris vil alltid være en gris, samme hvor mye sminke du legger på.

Bruk Google aktivt

Dette er en no-brainer.

Tenk over hva du selv gjør når du skal finne deg et ålreit sted å overnatte når du skal på storbyferie til Berlin, eller ta en langhelg i Ålesund. Du gjør garantert et søk i Google, og klikker trolig på et av forslagene du får på en av de første resultatsidene.

Er du ikke godt synlig i Google på andre søkeord enn bedriftsnavnet ditt, får du rett og slett lang færre kunder enn du kunne ha fått.

Det er mange grep du kan ta for å bli mest mulig synlig i Google. Å bruke oppføringen du garantert har i Google Min Bedrift er et av de enkleste stedene å starte. Deretter bør du jobbe bevisst med Google-annonsering og ikke minst ha en langsiktig strategi for å få god gratis synlighet.

Les også: Hvordan bli synlig på Google

Velg de riktige digitale kanalene

Du må ikke kaste deg på absolutt alt av sosiale medier. Facebook er et åpenbart valg for de aller fleste, ikke minst fordi kundene dine trolig forventer at det er mulig å finne deg på face.

Instagram er som regel også et godt valg for de fleste. Og ikke minst er Pinterest, som blir oversett av altfor mange, har et stort potensiale for mange hotell og andre reiselivsbedrifter.

Noen av de viktigste er nok likevel TripAdvisor og andre ratingsider. Mange reiselivsbedrifter vet ikke at dette også per definisjon er sosiale medier, og kjenner heller ikke til hvordan de kan nyttegjøre seg disse kanalene. Er du en av de som ikke bruker TripAdvisor aktivt, går du garantert glipp av mer enn ett gjestedøgn

Bruk TripAdvisor aktivt

Det neste tipset er en naturlig forlengelse av det forrige. For selv om du har sett at overnattingsbedriften din har en oppføring i TripAdvisor, så visste du kanskje ikke at du har mulighet til å ta kontroll over denne?

Den viktigste grunnen til å ha kontroll på oppføringen din i TripAdvisor, er at du får mulighet til å svare på vurderinger du har fått – noe som ifølge flere studier er viktig for å få flere potensielle gjester til å velge overnattingsbedriften din når de leser vurderinger i TripAdvisor.

Det finnes flere andre ratingsider som også kan være relevante å bruke, men TripAdvisor er i alle fall et must.

Selg mer ved å selge mindre

Hæ? Selge mer ved å selge mindre?

Jauda. Det høres kanskje ikke helt logisk ut, men dette handler om å ikke være for salgskåt når du formulerer deg i digitale markedsføringskanaler.

Tenk etter sjøl: liker du egentlig å bli møtt av rene produktbilder og salgsplakater som lyser «kom og kjøp slik at vi får revet pengene ut av nevene dine» lang vei?

Neppe.

Vi har i utgangspunktet ikke lyst til å bli solgt til når vi er på Instagram og andre sosiale medier. Derfor bør du bruke mest mulig tid på å bygge gode relasjoner til potensielle kunder ved å gi de innhold som de vil ha – i stedet for å prøve å pushe på de noe de i utgangspunktet ikke har lyst til å se.

Pakker du inn salgsbudskapet ditt på en god måte, vil du garantert selge mer.

https://www.dmt.no/wp-content/uploads/2019/06/hvordan-markedsføre-reiselivsbedrift-hovedbilde.jpg

Vær kritisk til betalte katalogoppføringer

Har du noen gang vært litt usikker på om du egentlig gjorde noe smart etter å ha takket ja til en avtale fra en nettkatalogleverandør som lover deg suveren synlighet på nett ved å betale en fast sum i året?

Rene informasjonsoppføringer med grunnleggende kontaktinformasjon er noe nettkataloger henter automatisk fra sentrale registre – uten at du trenger å betale noe for det.

Vår subjektive, markedsføringsfaglige vurdering, er derfor at du bør tenke deg om før du går for betalingsoppføringer fra kataloghaier som lover deg god synlighet på nett dersom du betaler for å få mer enn grunnoppføring.

Du må ha en nettside

Det neste tipset er at du må ha en nettside.

Vi hører med jevne mellomrom kunder si at de ikke trenger en hjemmeside fordi de bruker Facebook. Tilhører du denne kategorien, spiller du rett og slett russisk rulett med bedriftsøkonomien som innsats.

For sannheten er at nettsiden er en av svært få markedsføringskanaler som du faktisk har 100 % eierskap til.

Facebook-siden din er det faktisk Facebook som eier, og synligheten du får på Facebook er helt og fullt prisgitt alle endringene Facebook gjør. Og de endringene, de er det mange av.

Les også: Sosiale medier-tips: ikke sats alt på ett kort

Har du for eksempel tenkt over hva som kan skje dersom Facebook fjerner alt av gratis synlighet for bedrifter, og gjør det klin umulig å markedsføre et hotell med mindre du kjøper annonseplass?

Dersom noe slikt skjer, og du har brukt alt du har av tilgjengelige markedsføringsressurser bare på Facebook, kan du beint fram være ille ute.

Bruk e-postmarkedsføring riktig

Alle hotell og andre reiselivsbedrifter sitter på et solid knippe e-postadresser. Dersom du har vært bevisst i gjerningsøyeblikket når du har registrert disse adressene, og faktisk følger de lover og retningslinjer som gjelder for hvordan du kan bruke de, sitter du rett og slett på en potensiell gullgruve.

For e-postmarkedsføring (vi velger bevisst å kalle det e-postmarkedsføring i stedet for nyhetsbrev) er en av de markedsføringskanalene der du får igjen mest for hver krone du bruker.

Forutsetningen er derimot at du gjør det riktig, og at du tar de riktige grepene som skal til for å få de som får utsendelsene til å gjøre det du vil de skal gjøre (for eksempel bestille et nytt opphold ved overnattingsbedriften din).

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan markedsføre reiselivsbedriften din?

Haus har dedikerte fagfolk som er spesialister på å hjelpe hotell og andre reiselivsbedrifter med å få flere gjester.

Få hjelp til å markedsføre reiselivsbedriften din nå

hvordan du kan markedsføre reiselivsbedriften din