Derfor bør du starte nettbutikk

Har du vurdert å starte nettbutikk, men ikke greid å ta en avgjørelse ennå? Her skal du få noen grunner til firmaet ditt også bør ha en nettbutikk.

person som netthandler på mobil

Kanskje du er en av mange firmaer som har en fysisk butikk, og lenge har telt på knappene om det er verdt å bruke tid og penger på å få opp en nettbutikk? Eller kanskje du er helt i startgropa med eget firma, og vurderer å begynne med netthandel fra dag én?

Ikke tid til å lese hele artikkelen? Lytt til podcasten vår med samme tema

Det finnes flere grunner til å holde seg til en fysisk butikk, men digitale nerder som vi er: vi mener det er flere grunner til å komme deg på nett enn det er grunner til at du skal la være å starte nettbutikk.

Alle kundene dine er på nett

Den mest åpenbare grunnen til at bedriften din bør ha en nettbutikk, er at alle kundene dine er på nett. Eller enda viktigere: alle de potensielle kundene dine er på nett.

Og det beste av alt: veldig mange av disse bruker penger på netthandel. Tall fra NETS viser at nordmenn netthandlet for 163 milliarder kroner i 2019, og denne delen av kaka kan det vel være greit å få i alle fall en bitteliten del av?

Kundene dine vil kjøpe fra norsk nettbutikk

NETS trekker også frem at nordmenn i økende grad er skeptiske til utenlandske nettbutikker, og da spesielt kinesiske nettbutikker. Denne skepsisen ble spesielt synlig under koronautbruddet i 2020, da mange var skeptiske til å motta pakker fra Kina, i tillegg til at de aktivt ønsket å støtte norske nettbutikker.

Nettbutikk på mobil

Nordmenn som fikk gode kjøpsopplevelser i norske nettbutikker under koronakrisen, vil etter all sannsynlighet også komme tilbake til de samme norske nettbutikkene etter krisen. I tillegg vil nok det økte fokuset på å støtte opp om sine egne butikker bidra til at enda flere aktivt vil oppsøke norske nettbutikker – selv etter koronakrisen og andre fremtidige pandemier.

Nordmenn flest har altså størst tillit til norske nettbutikker, og det i seg selv er noe du bør ta med deg når du skal bestemme deg for om du skal begynne med netthandel.

Både fysisk butikk og nettbutikk, takk!

Det er mange fysiske butikker som sier at “nei, nettbutikker er den store stygge ulven som stjeler omsetningen vår”.

Vi har forståelse for de som sier dette, men hvorfor ikke brette opp ermene og ta opp kampen?

Det går an å ha to tanker i hodet på samme tid, og det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom det å ha en fysisk butikk og en nettbutikk.

Har du en nettbutikk, kan du rett og slett få en ekstra fot å stå på. Det kan gi deg jevnere omsetning over hele året, og ikke minst en større totalomsetning.

Det finnes mange eksempler på fysiske butikker, mange av de også veldig små, som har lykkes på nett. Ett av eksemplene, som vi også har snakket om tidligere, er historien om lokalmatbutikken Smak i Lom som har satset knallhardt på egen nettbutikk.

Det trenger ikke være dyrt å starte nettbutikk

Hvis du nå har lest såpass at du begynner å bevege deg over dørstokken, men likevel ikke har bestemt deg 100 %, så er det kanskje frykten for skyhøye kostnader som stopper deg?

Til det er svaret nei, det trenger ikke være dyrt. Du må ikke ut med mange hundre tusen kroner. Det kan faktisk hende at du greier deg med rundt 30 000 kroner, vel og merke dersom du legger litt tid og investering i kompetanse i potten også.

Les også: Hvordan starte nettbutikk? En enkel oppstartsguide

Det kan hende at du steiler når du hører beløpet vi nevnte også? Kanskje du har hørt om nettbutikker som er bortimot gratis, og løsninger der du bare trenger å betale litt i form av transaksjonsgebyr?

Greit nok det, for det finnes flere gode billigløsninger. Men der også må du regne med å bruke godt med tid for å få en grei nettbutikk opp å gå. Det er også slik at du gjerne må betale ekstra for å få på plass viktig funksjonalitet som gjør det lettere å lykkes med den digitale butikken din.

Uansett er det viktig at du velger riktig løsning, slik at du får så stor omsetning som mulig i nettbutikken din.

Forhåpentligvis har du nå fått tilstrekkelig med tips til at du i alle fall greier å bestemme deg for om du skal starte nettbutikk eller ikke.

Kanskje du allerede nå har kommet såpass langt i prosessen at du har bestemt deg for å starte egen nettbutikk?

Ta kontakt for en nettbutikkprat, eller fyll ut skjemaet for å få tilbud