Hvordan kommunisere og markedsføre bedriften din under kriser?

Hva i all verden skal du gjøre når kundene slutter å kjøpe av deg på grunn av sykdomsutbrudd og andre dramatiske hendelser i samfunnet? Skru igjen krana helt, eller bør du prøve å holde enkelte ting gående?

bilde av solnedgang og folk

Korona-utbruddet i 2020 fikk dramatiske konsekvenser for mange bedrifter. Reiselivsbedrifter, reisebyrå, spisesteder, og de som driver kulturbasert næring var blant det som ble hardest rammet, men også andre næringer merket fort for alvor konsekvensene.

Les også: Tilbudspakker og gratistjenester for bedrifter som ønsker å overleve krisetider

Men hva gjør du når omsetningen stuper som følge av pandemier og andre alvorlige hendelser?

Få oversikt

Mange bedrifter skrur igjen alle kraner umiddelbart, slik vi har sett under korona-utbruddet. Alt av markedsføringstiltak blir stoppet, uansett hva det er snakk om.

Da er vi med en gang inne på den første anbefalingen til hva bedrifter bør gjøre i slike situasjoner: sett deg ned sammen med kollegaene dine, og prøv å få oversikt over det hele – i alle fall så langt som det går an.

Hvor ille er det egentlig? Må du skru igjen krana helt fordi kundene er borte, eller har du fortsatt midler til drift? Har du mulighet til å bruke noe ressurser på markedsføring? Dette er det første du må se på.

bilde av en som får oversikt over alle markedsføringskanalaene

Som en forlengelse av dette, er det også anbefalt at markedsavdelingen din – eller markedsføringsbudsjettet – er noe av det du bør prøve å skjerme så langt det lar seg gjøre.

Husk at det kommer bedre tider etter slike situasjoner også, og da bør du være rigget og klar til å møte kundene og konkurransen på nytt.

Det handler heller ikke bare om ren markedsføring for å tjene penger. Det handler også om hvordan du skal kommunisere under kriser, og det er det gjerne fagfolk i en markedsavdeling som sammen med bedriftsledelsen skal være best egnet til.

Gå gjennom markedsføringskanalene

Etter at du har fått nogenlunde oversikt, bør du gå gjennom de kanalene du allerede bruker. Hvilke kanaler ser ut til å gi mest igjen for innsatsen så langt? Hvor får du mest igjen for det du bruker?

Ta en kikk i de analyseverktøyene du har tilgjengelig. Der får du fasiten på dette.

Se på trafikken du har på nettstedet ditt: hvilke kanaler kommer trafikken fra? Hvilke deler av nettstedet er mest besøkt? Analysér for å få full oversikt, i alle fall i den grad det går an i slike ekstraordinære situasjoner.

Vurder hvordan du kommuniserer

Du bør også gå gjennom budskapet i de kampanjene du kjører, og i det innholdet du for øvrig publiserer.

Er du en reisearrangør som annonserer for mattur til Bejing, eller et reisebyrå som kjører knallhardt på vårskitur til Alpene? Ja, da bør du så absolutt tenke deg om og sterkt vurdere å moderere budskapet ditt.

Dette gjelder også de fleste andre kampanjer som fokuserer på rent salg i nær framtid.

I stedet bør du prøve å fokusere på det som ligger frem i tid. I skrivende stund er det vår og sommersesong som står for døra. En reiselivsbedrift bør i så fall fokusere på for eksempel høsttrafikken og andre sesonger som ligger lenger fram i tid.

Og kanskje aller viktigst: slik situasjonen er når det står på som verst: ro ned alt av salgsfokusert kommunikasjon, og fokuser i stedet på å publisere innhold med myke verdier inspirerende innhold.

Kontekst er stikkordet her. I krisesituasjoner kan det rett og slett virke provoserende på målgruppa di når du pusher salgsfremmende budskap.

Dersom du har satt opp en publiseringsplan frem i tid, dette gjelder spesielt tidsplanlagte innlegg, bør du ta en ekstra kikk på budskapet i disse.

Er det noe i det som er tenkt publisert som kan virke umusikalsk å legge ut under nasjonale kriser? Da bør du så absolutt sette innleggene på vent, alternativt justere innholdsstrategien din.

Dette er tiltakene

Etter at du har vurdert effekten av dagens tiltak, og sett dette opp mot den økonomiske situasjonen, har du to veivalg – alt etter hva du har tilgjengelig av penger og personalressurser.

Hvis du har penger, bør du fortsette å bruke litt av ressursene på det som beviselig ser ut til å fungere.

Noe avhengig av produktet ditt, men slutt i alle ikke å bruke søkemotormarkedsføringskroner og penger på tiltak som fokuserer på de øvre og midtre delene av kjøpstrakta – der det handler mest om oppmerksomhet, interesse og vurderingsfaser.

Grunnen til at du bør fortsette med å fokusere på dette, er at folk flest ikke slutter å drømme om reiser, hotellweekender, konserter eller restaurantbesøk.

Det som folk drømmer om, er tider som kommer etter dette. De drømmer om hva de skal gjøre, hvor de skal bruke pengene sine når dette er over.

Og hvis du greier å være synlig i denne fasen når ingen booker, men veldig mange researcher opplevelser, så kan du være sikker på at din bedrift blir husket når ting begynner å normalisere seg igjen.

Les også: Pakkeløsninger for bedrifter som ønsker å overleve krisetider

Dersom du ikke har penger, men har litt personalressurser å bruke: bruk tiden på organisk aktivitet.

Bruk tiden på sosiale medier du vet fungerer. Bruk tiden til å jobbe med synlighet for nettsiden din, som for eksempel søkemotoroptimalisering, slik at du blir mer synlig både under og etter at den verste krisen er over.

Poenget er at du bør prøve å rigge bedriften din for bedre tider – også når det ser beksvart ut.

Om vi skal gi deg en klar anbefaling helt på tampen: ikke skru igjen krana helt før du absolutt må gjøre det. Dette gjelder spesielt når det gjelder markedsføring.

Grunnen til det, er at det kommer en tid der markedet er mer stabilt – en tid der kundene dine er klare til å begynne å bruke penger igjen. Da gjelder det å være klar til å møte markedet på nytt, og den dagen møter du best dersom du har greid å opprettholde en viss aktivitet under krisen.

Et bevis på at tipset over funker, fikk vi tre uker ut i koronakrisen 2020, da en av kundene våre solgte overnatting for kr. 350 000,- på én helg. Ca 200 000,- av omsetningen var fra Google Ads, og total ad spend var på kun 2 848 kroner.

Bedriften hadde altså brukt bare 2 848 kroner, men fått omsetning for 350 000 kroner – selv i krisetider da mange trodde at kundene var borte vekk.

Det er også all grunn til å komme med en oppfordring, både til bedriften din generelt og til deg som privatperson: fortsett å handle lokalt så lenge du kan. Det kan bidra til at flest mulig har en jobb å gå til når hverdagen er her igjen.

Og viktigst av alt: følg alltid rådene fra lokale og nasjonale myndigheter, og ta vare på de rundt deg.

Kanskje du trenger hjelp til å løfte bedriften din i vanskelige tider:

Se gratistjenester og skreddersydde pakker for bedrifter som sliter i krisetider