Skjåk Kommune

Har det noe for seg for kommuner å bruke noen kroner på Snapchat? Ja! I alle fall dersom en skal se resultatene etter at Haus laget en enkel Snapchat-annonse for Skjåk kommune vinteren 2018.

Bilde av snapchat-annonse for Skjåk kommune, laget av Haus Byrå

Flere norske bedrifter har prøvd seg på å rekruttere ansatte via Snapchat, men vi hadde ikke hørt om noen norske kommuner som hadde gjort tilsvarende da vi foreslo Snapchat som alternativ annonsekanal da Skjåk kommune kontaktet Haus en vinterdag i 2018.

Spinnville idéer er til for å realiseres, og etter noen hektiske formiddagstimer var Snapchat-kampanjen en realitet.

Men ville det ha noen effekt i det hele tatt?

Vi var kjapt ute med dempe forventningene. Snapchat er i utgangspunktet ikke egnet til å drive særlig med konverteringer, men vi hadde et ørlite håp om at annonsen i alle fall kunne være et bidrag i omdømmearbeidet til kommunen.

Etter litt enkel målretting mot en definert målgruppe, og innpunching av et beskjedent totalbudsjett på 390 kroner, satte vi oss ned og ventet i spenning på resultatene.

En viss rekkevidde hadde vi forventet. Derfor var det ikke overraskende da vi så at annonsen ble vist til 20 400 Snapchat-brukere.

Men at noen skulle ta seg bryet med å sveipe opp for å komme til stillingsutlysningen på den kommunale siden, ja det hadde vi ikke trua på.

Resultatet ble 276 besøk til stillingsannonsen på nett fra Snapchat-annonsen på ett døgn.

Kostnad: 390 kroner.

Derfor var overraskelsen stor da vi et knapt døgn etter kunne slå fast at 276 personer hadde besøkt hjemmesiden til Skjåk kommune etter å ha sett annonsen på Snapchat.

Aktuelle artikler fra fagbloggen Raus: