Klive

Nytt navn… nye muligheter! Det er lett å bli skjelven når man skal endre både navn og visuell identitet på en veletablert institusjon som NØK Nett.

klive-logo-haus-byra

Referanse fra 2021

For å innfri kravene i Forskrift om nettregulering og energimarkedet fra NVE, måtte nettselskapet NØK Nett endre navn og logo. Etter navneendringen er i dag Klive AS eier og drifter av strømnettet i Nord-Østerdalen.

Nettselskapet Klive AS består av montører/vaktmannskap og planingeniører. Nettet overvåkes hele døgnet, hele året av vaktmannskap ved alle lokasjonene for å sikre rask uttrykning ved eventuelle feil og strømutfall.

klive-logo-haus-byra
Ny logo ble utformet for Klive

Hva skal barnet hete?

Å finne et helt nytt, spennende og beskrivende navn som også helst skal være uten æ,ø,å, kan være utfordrende. Ikke minst når alle andre nettselskaper rundt omkring i landet har samme mål. NØK Nett ønsket også at navnet skulle ha en «lokal» klang. Utfordringen her var at NØK Netts strømnett ligger på et stort geografisk område hvor kundene har ulike dialekter.

Klive… Et kort, enkelt og beskrivende ord

Man assosierer ofte nettselskaper med vaktmannskapet som klatrer i stolper når det er snakk om strøm og nett. «Å klive» er først og fremst et dialektuttrykk som de fleste i regionen kjenner. Klive er også beskrivende for både det et nettselskap gjør, og hvem de er. Den som kliver arbeider mot noe, selv om det er krevende og til tider vanskelig.

klatreren-klive-haus-byra
klivere-i-arbeid-klive-haus-byra

En enkel og synlig visuell identitet

Med et helt nytt og ukjent navn var det viktig å utvikle en logo som forteller hva Klive gjør. For å være sikre på at vi fikk en god og unik identitet, valgte vi å leke med typografien i Klive-logoen for å skape «klatreren». Bokstavene «li» i Klive utgjør dermed montører i arbeid. Klatreren er selve kjernen, og den gjenkjennende faktoren i logoen til i Klive – vaktmannskapet som kliver i stolper, for at alle hus og hjem skal ha strøm.

Vaktmannskapet er på veiene og ofte å se i området, og vil være det folk forbinder med Klive. Vaktmannskapet er ute natt og dag i signalgule og mørkeblå arbeidsklær. Fargevalget ga seg litt selv. Vi ønsket skape en visuell profil som sto i stil til de arbeidsklærne montørene bruker. Fargetema er lyset, Klive gir lyset, fra mørkt til lyst, natt til dag.

Design og arbeid hånd i hånd

For å spille mer på det arbeidet Klive gjør, designet vi et designelement får å kunne gi mer dybde og spill til den visuelle identiteten. Vi tok utgangspunkt i områdekartet til Klive. Vi stiliserte det til lyspunkter, for å gi en illusjon av hvordan områdekartet ser ut ovenfra om natten, når alle lys er på i området til Klive.

omradekart-klive-haus-byra
Klives områdekart
omradekart-prikker-klive-haus-byra
Områdekart visualisert med prikkene

Klive sin nye logo og visuelle identitet har blitt en stor og omfattende grafisk profil som fungerer på de fleste analoge og digitale flater. Den nye visuelle identiteten omfatter det meste som postalia, annonser, ikoner, bilfolie, arbeidsklær, nettside, skilting og profilartikler. Alt satt sammen til slutt i en digital profilhåndbok for å gi Klive lettere tilgang til alle filer fra den visuelle identiteten som de bruker i arbeidet sitt.

montorer-i-arbeid-klive-haus-byra

profilert-jakke-klive-haus-byra

Dette sier Klive om samarbeidet

Haus er profesjonelle, kreative og intense, og ble for oss riktig partner i å dra prosessen med omprofilering. Haus forstod raskt hvem vi var, var lydhør for vår egenart og løftet i lag med oss. God prosjektledelse med ukentlige oppdateringer på hva som var utført og skulle utføres ga oss kontroll på prosjektet.

Når vi samtidig er så heldig å ha denne gjengen lokalt i vårt forsyningsområde, var Haus et enkelt valg for oss. Haus har øst ut av sin kreativitet og levert på alle oppgaver igjennom hele prosessen, og vi kan på det sterkeste anbefale Haus for andre. 

-Klive AS

Dette leverte vi


Besøk gjerne nettsiden til Klive!

montorer-ny-logo-klive-haus-byra