7 tips: slik skriver du en god tekst til sosiale medier

Usikker på om det du skriver i sosiale medier når fram til målgruppa di? Her har du sju tips til hvordan du skriver gode tekster i sosiale medier.

person som skriver tekst til sosiale medier

Denne situasjonen har du garantert vært i sjøl. Du har akkurat brukt godt med tid på å skrive det du mener er en skikkelig god tekst til sosiale medier.

Du trykker publiser. Og så skjer det …ingenting.

Ikke en eneste like. Ikke et eneste hjerte. Null og niks av kommentarer, og ikke en eneste deling.

En kan jo bli frustrert av langt mindre, for ulike former for engasjement er jo superviktig for at vi skal nå ut til så mange som mulig med innholdet vårt.

Det er mange grep du kan ta for å sikre deg mest mulig engasjement, og et at de viktigste er å jobbe med teksten i innleggene dine. Eller for å være helt korrekt: det handler om å jobbe med å lage en god tekst.

Akkurat det er ikke så enkelt. Ikke minst fordi det du som avsender tror er en god tekst ikke nødvendigvis er det som målgruppa di opplever som bra.

Dermed blir jo det store spørsmålet: hvordan skriver du en god tekst til sosiale medier?

Dette er et stort tema, men for å hjelpe deg litt i gang skal du få sju tips.

Skriv for målgruppa di

Det første du må gjøre, er å tenke gjennom hvem målgruppa di er og prøve å plante deg sjøl godt i skoa til den du skal nå ut til.

Du kan ikke snakke til vidt forskjellige målgrupper på nøyaktig samme måte – hverken med tekst eller visuell kommunikasjon. Enkelt sagt: det er forskjell på hvordan du skriver for en 16 år gammel kid og en 92 år gammel oldemor.

Når det er sagt, er det ikke alltid smart å prøve å være überkul for å treffe ungdommen i sosiale medier. Er du 57 år og prøver å bruke ungdomssjargong, blir du fort avslørt som en halvgammel raring.

Les også: Den beste metoden for å få flere kunder

Hvis du er så heldig at du har etablerte personas der du jobber, blir gjerne skrivejobben enklere.

Vet du for eksempel at du skal skrive for 37 år gamle Martin Matinteressert med fire egne barn og to bonusbarn, som bruker kveldende på YouTube for å sjekke gourmetkanaler, og jobber som pendlende anleggsarbeider, er det faktisk enklere å skrive en tekst som treffer Martin enn hvis du ikke har noe kunnskap om karen.

Tenk over hva målet ditt er

Du bør også tenke over hva målet ditt er før du begynner å skrive.

Hva ønsker du å oppnå med sosiale medier-innlegget ditt? Vil du at hen skal bruke tid på å lese, klikke seg videre til en landingsside, kjøpe et produkt i nettbutikken din, eller kanskje bruke tid på å stoppe opp for å se på en hel video du har lagt til i innlegget?

Tenk over hva det endelige målet ditt er, og tilpass budskapet etter både mål og målgruppe. Mye er gjort om du greier å få til dette.

Gå rett på sak

Skrivetips nummer tre, er at du går rett på sak. Unngå lange, kjedelige innledninger. En viktig grunn til det, er at du må gjøre det du kan for å få målgruppa di til å slutte å scrolle og faktisk stoppe opp for å bruke tid på innlegget ditt.

Tenk deg sjøl hvordan du oppfører deg når du scroller deg gjennom Facebook-feeden din. Orker du å stoppe opp for å bruke tid på et innlegg der du blir møtt av verdens dølleste innledning på en tekst? Neppe.

Skriv for å fange oppmerksomheten til målgruppa di, men ikke bruk de klassiske click bait-grepene som for eksempel «Du vil ikke tro hva som…». Klikk-fisking er nemlig noe enkelte sosiale medier slår ned på i form av redusert synlighet.

Skriv uformelt og enkelt

Det er rart med det. Vi har gjerne en tendens til å være i overkant formelle når vi skriver tekster til sosiale medier. Og vi har en tendens til å bruke vanskeligere ord enn det som er nødvendig.

Prøv å løsne snippen, og husk at det i enkelte kanaler kan være lurt å være løsere i snippen enn i andre kanaler. Vær så uformell som du tør, men ta hensyn til tone of voice (som er smart å ha i både små og store bedrifter).

I tillegg bør du unngå å bruke fremmedord og vanskelig fagsjargong. Det kan være innafor å bruke enkelte faguttrykk hvis målet med teksten er å vise fagkunnskap, men det er ingen som gidder å leste teksten din om det blir for mye av det gode/onde.

Unngå grove skrivefeil

Undertegnede er en liten språkanarkist. I alle fall når det er snakk om å skrive for sosiale medier. Jeg mener for eksempel at det er helt innafor å bruke enkelte dialektord i teksten, noe som sjelden er grammatikalsk korrekt.

Men grove skrivefeil er både unødvendig og uhørt. Spesielt graverende orddelingsfeil, samt og/å-feil, er bortimot utilgivelige feil som kan få selv den mest seriøse bedriften til å framstå som useriøs.

Hvis du er usikker på om det du har skrevet er korrekt, eller sliter med å se egne feil, er det lurt å få en kollega til å lese teksten før du legger innlegget til publisering.

Les høyt

Når teksten er ferdig, er det lurt å lese den høyt for deg selv. Gjør du det, er det mye enklere å finne ut om du har vært i overkant formell.

Høres det bra ut, er det bare å trykke «publiser». Er det noe som ikke stemmer helt når du leser teksten din høyt, er det lurt å ta en ekstra runde for å se om du bør gjøre noen tekstjusteringer.

Ikke glem handlingsoppfordringen

Handlingsoppfordringen, eller CTA (Call To Action) må heller ikke glemmes. Det trenger ikke alltid være harde oppfordringer som «kjøp nå», «last ned» eller lignende. Her handler det om å tenke over hva du vil hen skal gjøre etter å ha lest innlegget ditt.

Har du ikke noe spesielt mål, kan du jo for eksempel oppfordre til engasjement ved å skrive «hva synes du om…». En enkel handlingsoppfordring som det vil ofte føre til engasjement – som igjen vil føre til at du når ut til enda flere med det du legger ut i sosiale medier.

En siste målgruppe-avsjekk

En siste ting du bør gjøre før du klikker «publiser», er å spørre deg sjøl hvordan målgruppa di vil respondere når de ser teksten.

Vi kan jo bruke Martin Matinteressert som eksempel igjen. Spør «hvordan vil Martin reagere når han leser denne teksten». Kommer han til å engasjere seg? Er det sannsynlig at han gidder å bruke tid på å lese teksten?

Hvis svaret på spørsmålet er «nei», er det smart å prøve å gjøre justeringer før du publiserer innlegget.

Du skal få et lite bonustips også. Du har jo tross alt kommet såpass langt ned på denne siden at du fortjener litt ekstra.

Det tipset er at du gjerne kan sette deg inn i ERA – en metode som hjelper deg å lage godt innhold. Dette er en metode som Webgruppen har utviklet, og som jeg lover kan hjelpe deg å nå fram til målgruppene du har.