Betalingsløsning på Facebook og Insta: dette kan bli konsekvensen

Konsekvensene kan bli store for bedrifter som bruker Facebook og Instagram til markedsføring nå som Meta har innført betalingsløsning for brukerne.

overrasket emoji for å illustrere usikkerhet når facebook innfører betalingsløsning

Hva bør alle som bruker Facebook og Instagram til markedsføring gjøre nå som brukerne må betale for å slippe å bli sporet?

Dette er ikke lenger et framtidsscenarie. Det er en realitet.

Bruk mer ressurser på kanalene du eier

Vi drøftet konsekvensene av betalingsløsningen (ekstern lenke) i HausPodden allerede for noen uker siden når ryktene først begynte å svirre, og kort oppsummert er dette den viktigste anbefalingen vår:

Dersom du er en av mange som bruker mer tid og penger på markedsføring på Facebook og Instagram enn på de kanalene du eier selv, for eksempel nettstedet ditt, bør du snu deg rundt tvert og ta et helt nytt veivalg.

Du bør rett og slett bruke langt mer tid på eide kanaler enn de leide flatene – slik alle sosiale medier er.

Dette kan bli konsekvensen

Så hva kan bli konsekvensen for bedriften eller organisasjonen du jobber i? Dette er noe av det vi ser for oss kan skje nå som Facebook har innført betaling for alle brukere som ikke vil bli sporet:

  • Hvis mange brukere velger å betale for å slippe å bli sporet, får du som annonsør en mindre målgruppe du kan nå ut til
  • Mindre målgrupper å annonsere mot, kan også føre til dårlige annonseresultater fordi algoritmene fungerer dårligere når de får mindre data å jobbe med
  • Personverndebatten er allere brennheit, og det faktum at vi nå må betale for å slippe å bli sporet kan føre til at flere dropper å bruke kanalene – noe som også kan føre til at du når ut til enda færre når du publiserer innhold organisk/gratis

Det som i alle fall er sikkert, er at det er særdeles tvilsomt om eierne av Facebook og Instagram, Meta, kan sno seg rundt personvernreglene på denne måten. Til og med Datatilsynet i Norge har allerede gått ut og sagt at dette høres ut som en tvilsom løsning (ekstern lenke).

Hvordan tror du at betalingsløsningen påvirker deg og virksomheten du jobber i? Stikk gjerne innom oss for en prat om dette, slå på tråden, eller skriv et brev. Men ikke send oss en melding på Facebook, for den kanalen slutta vi å bruke for over et år siden 😉