7 grunner til at bedrifter bør bruke e-postmarkedsføring

Nysgjerrig på nyhetsbrev og e-postmarkedsføring? Her har du sju grunner til at bedrifter bør bruke e-postmarkedsføring.

bilde av kvinne i bedrift som lurer på hvorfor hun bør bruke e-postmarkedsføring

Er du lei av algoritmeendringer, stadig nye sosiale medier du føler du må bruke og at du aldri får hodet ordentlig over vann i en stadig søken på å finne den «perfekte» markedsføringskanalen?

Da bør du vurdere å bruke mer tid på den evig unge markedsføringskanalen som aldri feiler. Det er på tide å børste støv av e-postmarkedsføring og det gode, gamle nyhetsbrevet.

Ikke tid til å lese hele artikkelen? Her kan du lytte til en podcast med samme tema

Du er kanskje en som tenker at e-postmarkedsføring og nyhetsbrev er sååååå år 2005. Kanskje tenker du at det ikke funker. Kanskje har du prøvd det ut uten å få noen målbare resultat ut av det?

Vel, du er ikke alene om å tenke det. Men forhåpentligvis gir du nyhetsbrevet og e-postmarkedsføring en ny sjanse etter å ha lest dette.

Markedsføring på e-post kan gi økt salg

Men hvorfor bør en bedrift bruke e-postmarkedsføring?

Jo, for det første er det mange undersøkelser som viser hvor stor effekten kan være. Ett klassisk eksempel er den gigantiske Black Friday-salget i USA, og bare der er det bevist at e-postmarkedsføring er den største salgsdriveren der.

Om vi skal si litt om konkrete tall i så måte, så konkluderte Custora i 2015 med at 25 % av alt salg hadde e-postmarkedsføring som opprinnelse.

Du kan få bedre Google-synlighet

Bruker du rene nyhetsbrev og andre former for e-postmarkedsføring smart, kan du også få bedre synlighet på Google og i andre søkemotorer.

Dette kan du blant annet gjøre ved å bruke manuelle eller automatiserte mailutsendelser der du utformer utsendelsene strategisk for å drive mest mulig relevant trafikk til nettstedet ditt. Og økt trafikk kan i sin tur gi bedre synlighet.

E-postmarkedsføring kan gi deg varmere leads

Bedre Google-synlighet gir deg gjerne større trafikk til nettstedet ditt. Og jo flere potensielle kunder som er innom nettsiden din, jo flere leads kan du få.

Et lead er en person som ikke er en kjøpende kunde ennå, men som aktivt har vist at hen er interessert i det du har å tilby – for eksempel ved å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

bilde av kvinne i bedrift som lurer på hvorfor hun bør bruke e-postmarkedsføring
Det er mange gode grunner til at bedrifter bør bruke e-postmarkedsføring.

Og når du først har fått vedkommende inn på lista di som et lead, har du suverene muligheter til å bruke MailChimp, HubSpot eller andre nyhetsbrevverktøy/e-postmarkedsføringsverktøy til å gradvis varme opp leadene dine, og leie de strategisk i hånda helt fram til de blir en kunde.

Det fine er er at hvis du bruker de riktige verktøyene, som for eksempel HubSpot, så kan kan hele eller deler av oppvarmingsprosessen gjøres automatisk. Du kan med andre ord gjøre andre ting når verktøyet bearbeider potensielle kunder hele veien fram til kassaapparatet.

Du kan få mer igjen for pengene

Det er også gjort gjentatte undersøkelser, både i Norge og verden for øvrig, som konkluderer med at e-postmarkedsføring har en såkalt ROI på ca 40.

ROI, Return On Investment, gir deg svaret på hvor mye du får igjen for hver krone du bruker på et tiltak. Når ROIen er 40, så betyr det i klartekst at du har fått igjen 40 kroner for den ene krona du brukte.

Dette betyr også at hvis du bruker 1 000 kroner på e-postmarkedsføring, så kan du få 40 000 kroner tilbake. Og bruker du 10 000 kroner, får du 400 000 kroner tilbake.

Det er selvfølgelig ingen automatikk i at du alltid får en ROI på 40 når du har sendt ut et nyhetsbrev. Det er mange elementer du må jobbe med for å få gode resultat. Men det som er spesielt med akkurat e-postmarkedsføring, er at vi har sett mange ulike, anerkjente undersøkelser som alle konkluderer med det samme: markedsføring med e-post har en ROI på ca 40.

Det er rimelig

Som en forlengelse av at det du får igjen i forhold til det du investerer i nyhetsbrev og e-postmarkedsføring kan være knakandes gode tall: det er rimelig bruke e-post for å markedsføre bedriften din.

Mange verktøy har fleksible prismodeller, og du kommer gjerne i gang uten å bruke en eneste krone på selve verktøyet.

Det er likevel verdt å merke seg at det lønner seg å bruke litt tid på å gjøre en god vurdering når du skal velge programvare som passer for deg, slik at du får et verktøy som gjør jobben både i dag og i morgen.

I tillegg er også tid penger. Du må sette av tid til å jobbe med e-postmarkedsføring, og ikke minst investere i et skikkelig godt grunnarbeid.

For å få mest mulig ut av innsatsen, lønner det seg også å investere i solid kompetanse. Enten kjøpe et kurs selv (og da er ikke et gratis timeskurs tilstrekkelig), eller få hjelp av fagfolk.

Du kan skreddersy budskap

Dette henger også litt sammen med oppvarming av leads.

Greia er at målgruppa di med fordel kan få ulike budskap formulert på ulike måter, alt etter hvor de befinner seg i trakta/kundereisen.

Tenk deg at du får en vilt fremmed støvsugerselger på døra. Hva skal til for at du kjøper noe av vedkommende når du ikke har snøring på hvem vedkommende er, og ikke har noen relasjon i det hele tatt? Ville du kjøpt noe hvis vedkommende startet med å si «kjøp denne støvsugeren» når du åpnet døra? Neppe.

Bruker du de riktige digitale verktøyene, kan du skreddersy budskapet i mailutsendelsene alt etter hvor «varm» mottakeren er. Om du gjør et godt grunnarbeid, kan du også sette opp helautmatiserte prosesser der ulike nyhetsbrev sendes ut alt etter hvor i trakta befinner seg.

Du når ut til flere

Du skal få flere grunner til å markedsføre bedriften din på e-post også.

Det er blant annet slik at alle sjekker mailen sin med jevne mellomrom. Men hvis vi ser på en del andre markedsføringskanaler, så forandrer jo bruksmønsteret seg over tid. I skrivende stund ser vi blant annet at bruksfrekvensen for Facebook er på vei ned, spesielt blant de yngre brukerne.

Samtidig ser vi at strengere personvern gjør det litt mer utfordrende å nå ut vi veldig mange ved å bruke målretta markedsføring på detaljnivå. Og ikke minst: vi ser at kontinuerlige algoritmeendringer gjør at bedrifter stadig må justere seg inn for å få god effekt av det de gjør i digitale kanaler.

Men en kanal som leverer jevnt år etter år, i alle fall om du tar de riktige grepene, er e-post.

Litt mer statistikk, denne gangen fra anerkjente Statista, for å vise hvor viktig dette er : 61 % av forbrukerne foretrekker å høre fra bedrifter via e-post i stedet for andre kanaler. Og enda et tall: 99 % av alle mailbrukere sjekker e-post hver dag. Hvilke andre kanaler har en bruksfrekvens som dette?

Det er også statistikk (OptIn Monster) som viser at 58 % av oss sjekker mail før vi sjekker sosiale medier etter at vi har slått opp øynene på morgenkvisten.

Et lite tips på veien

Nyhetsbrev og e-postmarkedsføring kan altså være en overlegen markedsføringskanal i forhold til mange andre kanaler.

Men som med alt annet er det lurt å ha grunnmuren på plass først.

Det handler blant annet om at du bør ha en visuell identitet på plass. Det handler om at du må ha en bevissthet rundt målgrupper og bedriftsmål. Og ikke minst: det handler om at du må jobbe godt med alle enkeltelementene som er viktige for å lykkes med nyhetsbrev/e-postmarkedsføring.

Lyst til å lære hvordan du kan få størst mulig effekt av e-postmarkedsføring?

Lær mer om e-postmarkedsføring for bedrifter