Slik bruker du lenker i Instagram Stories smart og strategisk

Nå kan alle bedrifter legge til lenke i Instagram Stories. Men hvordan bruker du funksjonen smartest mulig for å nå firmamålene dine?

illustrasjonsbilde til hvordan bruke lenker i instagram stories smart

Bruker du Instagram til å markedsføre bedriften din? Da satte du garantert stor pris på nyheten om at Instagram gjør det mulig for alle å legge til lenke i Stories.

For fram til slutten av oktober 2021 var det bare tre måter du kunne bruke link i stories på, og dermed få tilgang til den ettertraktede sveip opp-funksjonen. Du måtte enten ha minst 10 000 følgere, annonsere, eller lenke til en video i IGTV-kanalen din.

Nå er det derimot mulig for alle, uansett antall følgere, å legge til lenke i Instagram Stories.

Det har heller ikke noe å si om du har personlig profil, skaperprofil eller bedriftsprofil. Funksjonen er tilgjengelig for alle – noe som også gir lik mulighet for alle bedrifter til å markedsføre seg på insta.

Slik fungerer link i stories

Men hvordan bruker du egentlig den nye funksjonen?

For det første: det som egentlig har skjedd, er at sveip opp-funksjonen på insta er erstattet med en såkalt «link sticker». Det vil også si at du finner funksjonen der du finner andre typer stickers i Instagram-appen.

Når du klikker på den, får du mulighet til legge inn en lenke til for eksempel en artikkel i fagbloggen din, et produkt i nettbutikken din, eller andre landingssider.

Hvordan bruke lenker smart

Smart bruk av av link i stories handler først og fremst om tre ting:

  • Tenk over målet med å legge til lenke
  • Tenk over plasseringen
  • Tenk nøye gjennom hva du lenker til

Du skal selvfølgelig få litt mer input om hva vi mener med disse tre punktene:

Tenk mål og plassering

I og med at du kan bruke en sticker til å lenke ut fra Instagram Stories, har du også mulighet til å plassere linken akkurat der du vil i bildet eller videoen din.

Og med det er vi også inne på det første tipset til hvordan du bør bruke lenker smart. Vel, egentlig tips nummer to, for det første du bør tenke gjennom er hvorfor du skal legge til en lenke.

Les også: Slik legger du til link i Instagram Stories

Du bør ikke legge til en lenke bare fordi muligheten er der. Hvis du ikke har noe overordnet og godt mål med å gjøre det, kan du like godt la være.

Men hvis du har bestemt deg for å bruke lenke-stickeren, er plasseringen viktig.

Ideelt sett bør den plasseres så tett inntil teksten/handlingsoppfordringen din som mulig. Grunnen til det er at målgruppa di garantert har temmelig liten tålmodighet når hen sveiper og trykker seg gjennom innholdsfeeden sin i Instagram Stories.

Du har, i beste fall, et lite sekund på å fange oppmerksomheten til målgruppa di. Derfor bør viktige handlingselementer plasseres så tett inntil hverandre som mulig.

I tillegg kan det være smart å plassere den itommel- eller pekefingervennlig avstand. Tenk over hvordan du selv konsumerer innhold i stories, så skjønner du hva vi mener 😉

Lenk til noe verdifullt

Med mulighet til å enkelt lenke ut fra stories, er det garantert en del bedrifter som kommer til å misbruke funksjonen ved å drive altfor mye salgsmas.

Dermed er vi inne på det neste tipset: bruk lenker i Instagram Stories riktig.

Grunnregelen bør alltid være at du lenker til noe som gir en reell verdi for målgruppa di.

Du skal få et lite eksempel på hva vi mener. Hvis du for eksempel jobber på et hotell som også bruker nettsiden til å dele tips til hva gjestene kan gjøre når de bor på hotellet: link til en av tips-artiklene dine i stedet for å bare sende de til bookingsiden.

Selvfølgelig har du lov til å prøve å få et salg i ny og ne, og det er noe forskjell på rene nettbutikker og en del andre bransjer.

Poenget er at du må alltid gjøre deg fortjent til å komme i salgsposisjonen. Den gode, gamle grunnregelen «tre for kunden og en for deg» er fin å bruke her også.

Tenk med deg sjøl: liker du egentlig å se rein reklame og salgsmas på Instagram? Neppe. Blir det for mye salgsmas i stories fra en bedrift vi følger, er det gjerne kort vei til avfølging. Og en følger tapt kan også være en tapt kunde, og det er vel heller ikke noe du vil skal skje?