Hvordan få en grønnere nettside med lavere CO2-utslipp?

Visste du at du med enkle grep kan få en nettside som bidrar til at verden blir et litt bedre sted for de som kommer etter oss? Dette er grepene du kan ta for å få en grønnere nettside

illustrasjonsbilde som viser tre personer som måler co2-utslipp på en grønn nettside

Alle nettsider bidrar til CO2-utslipp.

Hvert bilde, hvert tegn, hver bokstav og hver eneste funksjon du har på nettstedet ditt, påvirker klimafotavtrykket. Og hver eneste gang du får en besøkende inn på nettsiden, og ikke minst hver gang de besøkende bruker noen av funksjonene, øker CO2-utslippet.

Hvor stort utslippet er, varierer fra nettside til nettside. Tester vi har gjennomført, viser at selv veldig enkle nettsider kan stå for et utslipp på 1 tonn CO2 hvert år (basert på 100 000 sidevisninger).


Få gratis estimat på hvor stort CO2-utslipp nettstedet ditt står for


Uansett hvor stort utslippet er på akkurat din nettside, er det temmelig sannsynlig at nettsiden til bedriften eller organisasjonen du jobber i står for et langt høyere CO2-utslipp enn nødvendig.

Den gode nyheten er at alle, selv ved å ta bare enkle grep, kan redusere utslippene betraktelig. En god bonus ved å ha en grønn nettside, er at du også kan få bedre synlighet når du har redusert utslippene.

Dette er noen av grepene du kan ta for å få en grønnere nettside:

  • Bilder og video: vær bevisst på når, hvor og hvordan du bruker bilder og video
  • Hosting: velg webhotell/hostingleverandør som har servere som er driftet av fornybar energi
  • Innhold: kvalitet i stedet for kvantitet
  • Målgruppe: tiltrekk deg riktig trafikk
  • Kodekvalitet: fjern overflødig kode og bruk ryddig kode
  • Fonter: vær bevisst på hvilke fonter du bruker
  • Design: ikke bruk unødvendige elementer, og gjenbruk når du kan

La oss se litt mer på hva som ligger i hvert enkelt av grepene du kan ta for få en nettside som bidrar til lavest mulig CO2-utslipp:

Bilder og video: når, hvor og hvordan

Bilder og video er noe av det du kan spare mest på ved å være bevisst på når, hvor og hvordan du bruker det på nettstedet.

I korte trekk er dette det viktigste å tenke på:

  • Ikke bruk bilder eller video hvis det ikke er noe poeng å bruke det. Enkelt forklart: jo færre – jo enklere er det å få en grønnere nettside
  • Bruk riktig filformat på bilder og logoer
  • Komprimer bildene, men ikke bruk komprimeringsverktøy i publiseringsløsningen
  • Ikke lag bildene større enn de må være
  • Fjern ubrukte bilder i mediebiblioteket på serveren

Velg grønn hostingleverandør

Datasenter er voldsomt energikrevende. Men datasenter og serverparker må vi ha, for nettstedet ditt må jo ligge lagret hos en eller annen hostingleverandør som har en serverpark/datasenter.

illustrasjonsbilde som viser tre personer som måler co2-utslipp på en grønn nettside

Det er derimot store forskjeller på hvor store de reelle utslippene fra hver enkelt serverpark er. Enkelte bruker energi fra kullkraft. Andre fra fornybare kilder. Er du bevisst i valget du tar når du bestiller nettside, får en hostingleverandør som bruker fornybare energikilder (ekstern lenke) – og som dermed bidrar til at nettstedet ditt blir mer klimavennlig.

Forvalt innholdet ditt godt

Innholdsforvaltning handler om å tenke kvalitet i stedet for kvantitet. Her er noen tips som hjelper deg å forvalte innholdet godt, noe som til sin tur holder CO2-utslippet på et minimum:

  • Ikke ha mer innhold på nettstedet enn du trenger
  • Ikke skriv lengre tekster enn du trenger
  • Ikke bruk bilder og video uten mål og mening
  • Rydd en gang i året: fjern det som ikke gir noen verdi

Tiltrekk deg riktig målgruppe

Hvert eneste besøk og hver eneste sidevisning fører til utslipp. Har du fokus på å tiltrekke deg kvalitetstrafikk i form av riktig målgruppe i stedet for å tenke at mest mulig trafikk er gull, får du både en grønnere og mer synlig nettside.

Det er også lurt å gjøre det du kan for å ekskludere trafikk fra bots.

Fjern og rydd kode

Mange nettsider har ubrukt og unødvendig kode som bidrar til at nettstedet ikke blir så grønt som det har mulighet til å bli. Er nettsiden kodet som den skal, bidrar det også positivt for synligheten din.

Derfor er det lurt å både skrive ryddig kode når nettsiden skal utvikles, og ikke minst fjerne overflødig kode. Dette kan være noe teknisk, men nettsideleverandører med utviklerkompetanse skal alltid ha kontroll på dette. For deg skal det være nok å be om god kodekvalitet.

Vær bevisst på fontbruk

Enkelte fonter er tyngre enn andre. Og enkelte måter som du legger inn fonter på nettsiden er mer ressurskrevende når det gjelder data enn andre. Derfor er det lurt å være bevisst på både «hvilke» og «hvordan» når du skal velge fonter til nettsiden. Igjen: her skal det være nok at du ber nettsideleverandøren din gjøre et «grønt valg».

Ha et nøkternt visuelt design

Det siste grepet du kan ta, går på visuelt design. Unngå visuelle elementer sklier inn fra ymse kanter av skjermen med mindre det har en hensikt med tanke på brukervennlighet. Dette er ofte ressurskrevende elementer som drar opp utslippet for nettsiden. Det kan også dra opp lastetid og påvirke brukeropplevelsen negativt, noe som kan gi dårligere synlighet i søkemotorene.

Det er også lov å tenke gjenbruk. Har du eller de som har levert nettsiden for deg allerede kodet en designmal som er både funksjonell, reint kodet og lett å laste? Gjenbruk gjerne den om du kan.

Har du allerede sjekket karbonfotavtrykket til nettstedet ditt? Trenger du hjelp til å tolke tallene og finne de riktige tiltakene? Eller kanskje du vil ha hjelp til å sjekke hvor stort utslipp nettstedet ditt har?

Vi har bra folk med bra kompetanse og bra verktøy. Og om du skulle lure: en sjekk av hvor stort CO2-utstlipp nettsiden din har, er aldeles gratis.

Ja takk, jeg ønsker å få en så grønn nettside som mulig