Slik løser du webanalyse etter 1. juli 2023

Hvordan løser du webanalyse etter 1. juli 2023, den magiske datoen for når den gamle versjonen av Google Analytics slutter å fungere?

illustrasjon webanalyse

Har du full kontroll på oppsettet og innstillingene i statistikk- og webanalyseverktøyet ditt?

Ikke det, nei. Da kan du trygt lese videre, så skal vi prøve å hjelpe deg med å få både oversikt og så god kontroll som mulig :-).

Vi skal ikke dra deg gjennom hele historikken rundt lovligheten av Google Analytics 4 eller hvilke alternativer til Google Analytics som er best, men gå rett på sak og gi deg to alternative tiltakslister – alt etter om du har gjort noe proaktivt ennå eller ikke:

  • Alternativ 1: Du har ikke gjort endringer etter overgang fra gammel til ny Google Analytics
  • Alternativ 2: Du vurderer å se på mer personvernvennlige alternativer

Uansett om alternativ 1 eller 2 er mest relevant for deg, er det noen prinsipper som gjelder for alle når du skal jobbe med webanalyse – uansett løsning:

  • Vurder om du i det hele tatt trenger å samle persondata, og hva du eventuelt trenger av data
  • Velg et så personvernsikkert analyseverktøy som mulig
  • Tilpass verktøyet slik at du har en 100 % sikker løsning (per dags dato en såkalt proxy-løsning), eller utvikle ditt eget verktøy
  • Ikke kompetanse eller økonomi til proxy-løsning? Sett opp analyseverktøyet du velger så personvernsikkert som mulig
  • Implementer en løsning for samtykkeerklæring på nettsiden din, og sørg for at også den er satt opp ihht gjeldende lovverk
  • Dokumenter vurderingene og tiltakene du har gjort, for eksempel ved å legge til ekstra informasjon i personvernerklæringen på nettsiden din

For deg som ikke har gjort endringer i Google Analytics ennå

Hvis du har brukt den gamle versjonen av Google Analytics (Universal Analytics), ble den automatisk erstattet med den nye versjonen fra seinest 1. juli 2023. Den grunnleggende funksjonaliteten i denne versjonen er på plass uten at du gjør noe, men dette er kun fram til 1. juli 2024.

Det er også verdt å merke seg at du må gjøre endringer i oppsettet for at verktøyet skal fungere godt for nettsiden din, og sørge for at innstillingene er optimale.

Dette er det du må gjøre for å sørge for at Google Analytics 4 funker så godt som mulig:

  • Sjekk at innstillingene i Google Analytics gir deg de dataene du trenger
  • Sjekk at det du trenger av konverterings- og hendelsessporing er på plass
  • Sjekk at du har satt opp de målgruppene du trenger
  • Sjekk ev tilknytning til Google Ads
  • Sørg for at Google Analytics er satt opp så personvernsikkert som mulig
  • Bruk løsning for samtykkehåndtering

Når det gjelder det siste punktet, er det i skrivende stund kun en såkalt proxy-løsning som blir ansett som 100 % kompatibel med gjeldende regelverk. Dette gjelder både Google Analytics og andre verktøy. Det ventes en avklaring fra Datatilsynet om akkurat dette, men inntil den kommer er dette de faktiske forholdene du må forholde deg til.

Når det er sagt, er det et par fakta vi ikke kommer utenom som gjør at GA 4 er det minst personvernsikre alternativet: verktøyet er amerikansk og persondata kan bli lagret i USA og i teorien bli utlevert til amerikanske myndigheter. Derfor anbefale vi at du velger et av de anbefalte alternativene.

For deg som ønsker å bruke mer personvernvennlige alternativer

Hvis du ønsker å gå over fra Google Analytics 4 til et annet webanalyseverktøy, anbefaler vi at du gjør dette:

  • Velg et verktøy som er europeiskeid og har garanti for lagring av data i Europa, eller få eksperter til å utvikle et eget verktøy for deg
  • Sett opp verktøyet slik at du ikke samler mer persondata enn nødvendig
  • Sett opp verktøyet slik at du får de dataene du trenger
  • Sjekk at det du trenger av konverterings- og hendelsessporing er på plass
  • Sjekk at du har satt opp de målgruppene du trenger
  • Sjekk ev tilknytning til Google Ads
  • Bruk løsning for samtykkehåndtering (enkelte verktøy har dette integrert)

For øvrig gjelder akkurat de samme forutsetningene som hvis du velger Google Analytics: en proxy-løsning er, i alle fall inntil Datatilsynet sier noe annet, den sikreste løsning uansett verktøyvalg.

For all del: det er all grunn til å bli svett i panna av mindre enn såpass komplekse saker som dette. Trøsten er at hvis du fremdeles er litt rådvill, er det hjelp å få:

Få hjelp til å gjøre gode og personvernsikre webanalyser


FÅ RAUSE RÅD OG SMARTE TIPS FRA FAGFOLK:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😢 til 😃?

Abonner på nyhetsbrevet vårt, og få rause råd om hvordan bedriften du jobber i kan nå målene sine