Vårrengjøring av nettsiden: liten vårpuss kan gi store resultat

Våren er gjerne tid for rydd, fei og puss i heim og hage. Men hvorfor ikke ta en vårrengjøring på nettsiden din også? En liten vårpuss av nettsiden kan nemlig gi store resultater.

illustrasjon av tre personer som rydder på en nettside for å gjøre den bedre

Du er sikkert enig i at det å ta en liten vårpuss hjemme er en fin rutine som hjelper deg å holde det du eier godt vedlikeholdt, slik at det du har både ser bra ut og funker som det skal.

Men visste du at vårrydderutinene er noe du med fordel kan ta med deg når du skal jobbe med nettsiden din også?

Det å ha en nettside som ikke bare ser bra ut, men som også er funksjonell for brukerne og godt vedlikeholdt, er helt essensielt. Derfor er det fint å utnytte tiden når du likevel er i ryddemodus til å gjøre en liten vårpuss på nettstedet ditt også.

Her er fem vårpussetips som kan hjelpe deg med å få et bedre nettsted:

  1. Få oversikt
  2. Finn svaret på «hvorfor»
  3. Gjør en innholdsrevisjon
  4. Fei, fiks og fjern
  5. Sett opp en tiltaksliste

Få oversikt

Det første som er lurt å gjøre, er å ta en fot i bakken og gjøre opp status for å finne ut hva du skal «feie og fikse» på nettstedet. På den måten unngår du å sløse bort tiden din på å fikse noe som strengt tatt ikke trenger å fikses.

Når de målene du har satt deg for nettsiden, for eksempel å få flere leads eller redusere antall henvendelser til kundesenteret? Får brukerne, altså kundene dine, gjort det de kommer til nettstedet for å gjøre? Har du god nok synlighet på de søkeordene som er mest verdifulle for deg?

Dette er noe av det som er lurt å sjekke før du setter i gang.

Finn svaret på «hvorfor»

Det neste trinnet på to do-lista, er å finne ut svaret på «hvorfor».

Kanskje ikke alt var så bra som du syntes det burde være når du sjekket status? Gjør i så fall en analyse for å prøve å finne ut hvorfor tallene er som de er. For eksempel hvorfor så mange går fra handlekurven i nettbutikken din uten å gjennomføre kjøpet, eller hvorfor nettsiden din har så dårlig synlighet på det søkeordet som er aller viktigst for deg.

Innholdsrevisjon av nettstedet

Det er også smart å gjøre en innholdsrevisjon. Her ser du på om innholdet, for eksempel tekstene, på de ulike sidene på nettstedet ditt er oppdatert.

Brukerne, for eksempel kundene dine, setter pris på at innholdet ditt er oppdatert. Ved å ha oppdatert innhold, får du dermed en mer brukervennlig nettside. Og når det gjelder brukervennlighet er det, enkelt forklart, også slik at jo mer brukervennlig nettsiden din er – jo bedre Google-synlighet kan du få.

Fei, fiks og fjern

Punkt fire på to do-lista er å feie, fikse og fjerne.

Fei og fjern sider som ikke bidrar til noe som helst når det gjelder måloppnåelse. Fei og fjern ubrukt kode og bilder (Ninja-tips fra vår egen utvikler, Kari, som kan bidra til en både raskere og mer synlig nettside).

Her tar du også utgangspunkt i det du har kartlagt tidligere, for eksempel gjennom innholdsrevisjonen, og oppdaterer det som er utdatert.

Sett opp en tiltaksliste for resten av året

Vårryddeaksjonen i heimen slutter som regel ikke med fjerning av løv og oljing av terrassebord. Du setter som regel opp en liste over andre ting som er lurt å fikse seinere også, slik at du holder hus og heim godt vedlikeholdt.

Slik bør det være for nettsideryddingen din også. Sett opp en liste med andre tiltak som kan bidra positivt, slik at du hele tiden har fokus på forbedring av nettstedet.

Når du har kommet gjennom lista, er det bare å ta en ny fot i bakken for å sjekke effekten av det du har gjort. Og så må du for all del huske på å gi deg selv et velfortjent klapp på skuldrene for vel gjennomført nettsidepussing.

Kanskje du ønsker å få litt starthjelp for å få oversikt over hvor du skal starte årets vårflikkeaksjon av nettsiden din? Vi hjelper deg gjerne med en gratisrapport som viser hvilken Google-synlighet du har akkurat nå.

Få gratis synlighetsrapport for nettsiden din

FÅ RAUSE RÅD OG SMARTE TIPS FRA FAGFOLK:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😢 til 😃?

Abonner på nyhetsbrevet vårt, og få rause råd om hvordan bedriften du jobber i kan nå målene sine