Visuell identitet: en komplett guide for bedrifter

Hva er visuell identitet, hvorfor bør både små og store firma ha det, og hvor mye koster det? Her får du vite alt du trenger å vite om visuell identitet.

Font og farge som del av visuell identitet

Visuell identitet. Grafisk profil. Eller visuell profil, for den saks skyld.

Kjært barn har som kjent mange navn, og alt vi nevnte brukes gjerne om hverandre. Derfor er det forståelig om du blir litt begrepsforvirret her. Men for ordens skyld: vi snakker om samme sak i denne artikkelen.

Hvis du er utålmodig, og bare vil ha svar på ett av spørsmålene vi stilte oss innledningsvis, så kan du klikke deg fram til det du lurer på her:

Hva er visuell identitet?
Hva inneholder en identitet?
Hvorfor bør du ha en visuell identitet?
Hvilke bedrifter bør ha en visuell identitet?
Hva koster visuell identitet?
Hvordan gå fram når du skal ha en visuell identitet?

Hva er visuell identitet?

Det ligger jo litt i begrepet. Visuell identitet handler blant annet om noe visuelt, og ord som «logo» og «profilhåndbok» er gjerne noe av det første som dukker opp først i pannebrasken.

Men en visuell identitet handler ikke bare om å ha en «fin» logo som gjør at du skiller deg ut fra konkurrentene dine.

Det handler heller ikke bare om en grafisk profil eller det reint visuelle. Det handler også om tekst, visjon og mye mer.

En visuell identitet er alt det bedriften din er og har, alt firmaet står for, og hvordan alt dette skal kommuniseres utad.

Den skal speile den identiteten bedriften din har, og den skal speile produktet og tjenestene dine.

Hva det betyr å speile produktene dine og speile den bedriften er? Designer og prosjektleder i Haus, Hilde Kielland Mølmen, har svaret:

  • – Aller først er det viktig å påpeke at den visuelle profilen ikke skal vise den du tror at du er, eller den du har lyst til å være. Identiteten må speile virkeligheten. Og den skal ha mål og mening, sier Kielland Mølmen.

Identiteten må speile virkeligheten. Og den skal ha mål og mening.

Hilde Kielland Mølmen, designer og prosjektleder

Hvorfor speile virkeligheten i stedet for å ha noe dypere mål enn å ha noe som ser bra ut reint visuelt?

Jo, tenk deg for eksempel at du har en butikk som selger bunader og bunadssølv, men at fasaden på butikken, eller designet i nettbutikken, minner mer om en butikk med skateutstyr. Da er det overhengende fare for at du tiltrekker deg feil målgruppe.

Hvis du derimot treffer innertier med å speile firmaet ditt og produktene/tjenestene dine, er det lettere å tiltrekke seg riktig målgruppe i stedet for de som aldri kommer til å legge igjen en eneste krone hos deg.

Treffer du med identiteten til bedriften din, er det faktisk mulig å få målgruppa di til å føle at de er litt kjent med deg – før de kommer til deg.

Les også: Billig eller dyr logo – har det noe å bety?

Hva inneholder en identitet?

Hva en visuell identitet består av, kan faktisk faktisk variere fra bedrift til bedrift. Men vi snakker gjerne om følgende:

  • Logo
  • Illustrasjoner og designelement
  • Fargepalett
  • Fontvalg (hvilke skrifttyper du skal bruke i ulike kanaler)
  • Fotostil
  • Tone of voice (hvordan du skal ordlegge deg i ulike kanaler)
  • Eksempel på bruk i analoge og digitale kanaler, for eksempel visittkort, brosjyrer, nettside og sosiale medier
  • Presentasjonsmaler i PowerPoint eller Keynote
  • Profileringsartikler som for eksempel bekledning og bildekor
  • Maler på trykksaker

I tillegg til dette får du gjerne med en profilhåndbok når du bestiller en visuell identitet.

Profilhåndboken inneholder eksempler på alt som profilen din inneholder, og har tydelige retningslinjer for hvordan de ulike elementene i profilen din skal brukes i ulike kanaler.

visuell identitet med fargepalett og fonter.
Fargepalett, fonter og designelementer er bare noe av det som ofte er inkludert i en visuell identitet.

Hvor mye av dette, og hvor mye mer som er aktuelt for firmaet som du jobber i, kommer helt an på hvem du er og hvilke kommunikasjonskanaler du bruker.

Det viktigste er at du går grundig gjennom alle flatene du bruker, slik at all kommunikasjon er gjennomtenkt.

Det er heller ikke slik at du trenger alt som er listet opp ovenfor fra første dag.

Den visuelle identiteten skal leve og vokse med bedriften din. Derfor trenger du ikke starte med mer enn det du trenger først, for eksempel en logo, fargepalett og en enkel beskrivelse av hvordan logo og farger skal brukes.

Hvorfor bør du ha en visuell identitet?

Profilen/identiteten din handler altså om alt du gjør av kommunikasjon for å tiltrekke deg riktig målgruppe.

Da er vi med en gang også inne på hvorfor du bør ha en visuell identitet.

Visuell identitet er det viktigste du må ha på plass for å tiltrekke deg de mest verdifulle kundene dine.

Kommuniserer du på feil måte, for eksempel ved å ha en logo som det ikke ligger noen dypere mening bak enn å være «fin og fancy», risikerer du at du tiltrekker deg feil målgruppe i form av potensielle kunder som aldri kommer til å kjøpe noe som helst av deg.

Gjort riktig kan en visuell identitet hjelpe deg med å:

  • Få flere potensielle drømmekunder til å bli oppmerksomme på deg
  • Få flere drømmekunder til å velge deg i stedet for konkurrenten din
  • Få flest mulig til å huske firmaet ditt, hva dere leverer og hva dere står for

Om du bruker god tid på å utarbeide en god, komplett grafisk profil – en helhetlig visuell identitet – kan du også ende opp med å spare tid.

Hilde Kielland Mølmen er klokkeklar på hvordan du kan spare både tid og penger ved å investere i en god profil:

  • – Har du en visuell identitet, kan du bruke den aktivt til å fortelle potensielle kunder hvem du er – uten å snakke med de. Det er heller ikke slik at det er alle kunder du kommer til å snakke med noen gang, men du skal kommunisere med de gjennom profilen din. Da er det viktig at den er riktig, at den er akkurat det du er – og gjør kommunikasjonsjobben for deg når du gjør andre ting.

Har du en visuell identitet, kan du bruke den aktivt til å fortelle potensielle kunder hvem du er – uten å snakke med de

Hilde kielland Mølmen, designer og prosjektleder

Det er kanskje ikke så lett å tenke at du kan bruke logo og andre visuelle element til å kommunisere uten å åpne munnen din eller si noe skriftlig.

Men tenk bare på hvordan store merkevarer som Nike og CocaCola gjør det. Du forstår jo fort hva de gjør, hvem de er og hva de står for når du ser hvordan de kommuniserer i ulike kanaler?

Det trenger jo ikke dreie seg om gigantiske merkevarer som dette heller. I Norge har vi jo aktører som for eksempel Kari Traa. En relativt liten aktør, men med tydelig identitet på tvers av kanalene som brukes.

Hvilke bedrifter bør ha en visuell identitet?

Samme hvor ambisiøs du er, så er det ikke sikkert at du har som mål å bli Norges svar på Nike eller den neste Kari Traa.

Men du skal ikke skrote tanken om å investere i en god visuell identitet selv om du har begrensede ressurser og nøkterne ambisjoner.

Visuell identitet er ikke bare for store industrikonsert og høye herrer med stramme slips.

Både små og store firma kan ha nytte av å investere i en gjennomført profil og identitet.

  • – Visuell identitet er minst like viktig for en liten bedrift som et stort konsern. Når du er mindre, har du større utfordring i det å nå ut. Da må du være synlig. Og målgruppa må kunne forstå produktet ditt. Hvis du er en stor aktør, kan du regne med at mange kjenner deg fra før. Men er du liten, eller en ny bedrift, er det helt avgjørende for å nå ut at du har en identitet, sier Kielland Mølmen.

Konklusjon: Har du ikke en visuell identitet, så mister du potensielle kunder. Du tjener mer på å ha en identitet enn å ikke ha det.

Hva koster en visuell identitet?

Uten å prøve å få det til å virke som at dette er et VM i ulne svar: hvor mye du må regne med å bruke i kroner og øre på en komplett profil/identitet, kommer an på veldig mange faktorer.

Naturlig nok kommer det an på om du bare skal gjøre logojusteringer, en enkel fargepalett og eksempel på en presentasjonsmal, eller en komplett ny identitet med alt fra A til Å.

  • – Det varierer fra noen få lapper, til veldig mange lapper. Men det kommer jo an på hvordan du velger å angripe det. Du kan gjøre jobben på mange måter. Du kan lage en helt ny profil. Eller du kan justere, redesigne, eller bygge videre på den grafiske profilen du har, sier Hilde Kielland Mølmen.
  • Designeren fortsetter med å understreke at lønner seg å investere i å bruke god tid tidlig i prosessen.
  • – Hvis du bruker litt ekstra tid i planleggingen og på det som går på strategi, så løser du mye der ved å ha gode samtaler med gode designere og andre rådgivere. Da ser du fort hvilke behov du har for den visuelle identiteten. Det er også mye som kan lages underveis etter at den første utgaven av identiteten er lansert. Det er da jobben egentlig begynner. Den må få lov til å leve, og du må jobbe med den, sier Kielland Mølmen.

Dette betyr at du kan starte i det små med relativt beskjedne beløp, og bygge på underveis.

  • – Dette er et hjertesukk til mine medkollegaer i hele byråbransjen: når du lager en profilhåndbok, så må den ikke være så satt. Det er klart du må ha retningslinjer for hvordan profilen skal være, men det må være rom for å videreutvikle profilen seinere. For det skjer jo hele tiden nye ting i organisasjonen. Kundene endres. Landskapet endres. Det skjer ting som gjør at vi må ta noen grep, og da må profilen være rigga for å justeres.

Uansett om du velger å gå for en komplett identitet med en gang, eller velger å starte enkelt med et godt oppstartsmøte og en logo først: hvis prosessen er god, er det ikke mye som skal til før du har tjent inn igjen det du har investert i den visuelle identiteten.

Hvordan gå fram når du skal ha en identitet?

Når du har kommet såpass langt ned i artikkelen, er du kanskje også der at du er interessert i å gå et steg videre og få jobben gjort?

Det er vel og bra, men du bør tenke deg godt om før du bestemmer deg for hvilken samarbeidspartner som skal hjelpe deg med jobben. I korte trekk bør du gjøre følgende:

  • Bruk tid på å plukke ut aktuelle designbyrå
  • Gå videre med kun de som foreslår et godt arbeidsmøte før den fysiske/visuelle jobben blir påbegynt
  • Bruk kun erfarne byråer med spisskompetanse på alle fagområdene som trengs for å få en komplett visuell identitet
  • – Når du tar kontakt med en designer, bør du egentlig få høre fra vedkommende at dere må ta en god prat sammen først. En prat der dere ser på hvem du er, hvem du har lyst til å være framover. Husk at du skal ikke lage en profil for bare i dag og i morgen. Du må hoppe ti år fram i tid og se på mål som bedriften har satt seg. For profilen skal være med å gjøre det mulig å nå målene, påpeker Kielland Mølmen.

Hun anbefaler også å bruke designere som har både kompetanse og erfaring.

  • – For å sette det på spissen: det kan være fristende å gå til en som er «god på data», eller synes det er artig å lage fine ting. Men du må huske på at alt som ligger i en visuell identitet omfatter flere fagområder. Derfor ligger nøkkelen i å finne den rette kompetansen. Velger du en samarbeidspartner som har spisskompetanse innenfor flere fagområder, kan du være trygg på at du får noen som leverer en identitet som bidrar til at du når målene du har satt deg. Velger du den rette, får du også noe som er levedyktig. Som står seg over tid, sier Kielland Mølmen.

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan nå ut til riktig målgruppe gjennom den visuelle identiteten din?

Ta kontakt med en designer og få hjelp til å nå målgruppen din nå:

Illustrasjonsbilde visuell identitet