Dette må du gjøre før Google Analytics slutter å funke

Det er fem ting som er gull å gjøre i god tid før Google skroter flaggskipet sitt Google Analytics. Her er prosessen som sikrer deg best mulig analyse- og forbedringsgrunnlag også etter at analytics er avgått med døden.

pc og ark med statistikk fra nettsideanalyse

Når du først har søkt og funnet akkurat denne artikkelen, har du garantert fått med deg at det som i skrivende stund er gjeldende versjon av Google Analytics, Universal Analytics, slutter å fungere etter juni 2023.

Noe avhengig av når du leser denne artikkelen, er det lett å tenke at du har god tid til å forberede deg. Det er derimot smart å bytte statistikk- og analyseverktøy så fort som mulig, slik at du får med deg mest mulig sammenligningsdata når dagen kommer.

Du gjør også lurt å gjennomføre hele prosessen systematisk før analytics blir deaktivert. For å hjelpe deg med forberedelsene, har vi satt opp en anbefalt trinnvis guide til hva du bør gjøre.

Dette bør du gjøre før Google Analytics slutter å fungere

Dette er anbefalingen vår til hva du bør gjøre:

  1. Finn ut hvilket statistikk- og analyseverktøy du bruker i dag
  2. Finn noen gode alternativer til verktøyet du har
  3. Evaluer hvilke verktøy som passer best for deg
  4. Installer og konfigurer det nye verktøyet ditt
  5. Sett opp alt av relevant sporing og rapportering i det nye verktøyet

Finn ut hvilket verktøy du har i dag

Det første du bør gjøre, er å finne ut hvilket statistikkverktøy du bruker. Hvis du er sikker på at du ikke har noe verktøy fra før, starter du med blanke ark, og kan velge fritt i jungelen av ulike løsninger som finnes.

Hvis du finner ut at du bruker Google Analytics, må du sjekke hvilken versjon du har. Sannsynligheten er stor for at du bruker Universal Analytics. I så fall må du se på alternativer.

Hvis du bruker GA4, kan du fortsette å bruke denne versjonen selv om det kan være lurt å benytte anledningen til å se på andre alternativer.

Finn gode alternativer

For å se det rett ut: det er en jungel av ulike verktøy du kan bruke. Vi har testet flere, og har kommet fram til det vi mener er de beste alternativene for norske virksomheter:

  • Plausible
  • Piwik Pro
  • Matomo
  • GA4 (Google Analytics 4)

Her kan du lese vår vurdering av de ulike statistikk- og analyseverktøyene.

Evaluer hvilke verktøy som passer for deg

Ulike typer virksomheter har ulike behov. Ideelt sett bør du teste ut i alle fall et par verktøy før du bestemmer deg for hva som passer best for deg. Da slipper du å betale for funksjoner du ikke trenger, og ikke minst: du har mulighet til å finne det verktøyet som du selv synes er mest brukervennlig sett fra ditt ståsted.

Før du bestemmer deg for hvilke funksjoner du trenger, er det lurt å se på hvilke Key Performance Indicators (KPIer) du bruker for måle grad av måloppnåelse for nettstedet ditt. Det vil garantert hjelpe deg med å sortere ut i alle fall noen av alternativene.

Installer og konfigurer

Når du har bestemt deg for statistikk- og analyseverktøy, er det på tide å installere det og sette det opp ordentlig. Dette er enkelt å gjøre i de fleste publiseringsløsningene, men hvis du er usikker kan det være smart å be om hjelp fra fagfolk.

Les også: Hvilket verktøy bør du bruke til nettstedsanalyse?

Konfigureringsprosessen er ikke nødvendigvis lang, men husk i alle fall på å sette opp ekskludering av ip-adresser fra egne ansatte slik at du slipper å bli lurt av tallene du ser i analysen – noe som igjen kan føre til at du tar beslutninger på feil grunnlag når du skal forbedre nettstedet ditt.

Sporing og rapportering

Det er også viktig å få verktøyet til å spore det som er viktigst for deg. For det er ikke nødvendigvis slik at alt av viktige nettstedshendelser som konverteringer (for eksempel kjøp i nettbutikken eller antall nye leads) blir registrert automatisk etter at du har installert verktøyet.

Igjen: her kan det være lurt å spørre webfagfolk om råd – både når det gjelder hva du bør spore, og hvordan du setter opp sporingen.

Bruk statistikk- og analyseverktøyet smart

Jobben er slettes ikke ferdig når du har satt opp verktøyet. Det er faktisk først da at den virkelige jobben starter. For du kommer ingen vei selv med verdens mest avanserte statistikkverktøy for nettsider med mindre du bruker tallene til noe fornuftig.

Igjen: ta utgangspunkt i det som er viktige KPIer for deg, og bruk innsikten du får til å gjøre jevnlige forbedringer på nettstedet ditt.

Usikker på hvilket verktøy som passer best for virksomheten din? Spør om råd til hvilket statistikkverktøy du bør velge

pc og ark med statistikk fra nettsideanalyse